مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

این وبلاگ جهت نشر مطالب علمی و دانشگاهی در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش جهت استفاده دانشجویان عزیز می باشد.


شکر خدا که هرچه طلب کردم از او


بر منتهای همت خود کامران شدم


تربیت بدنی علمی است مرکب و علم مرکب مفهوم آن این است که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده است


یک سوی این عرصه ی گسترده روانشناسی و جامعه شناسی و فلسفه است و سوی دیگر آن علوم پزشکی و زیست شناسی و شیمی و ریاضیات است و نگاهی به گرایش های متنوع این رشته موید این ادعاست.


گرایشهای عمده ای چون مبانی بیولوژی ورزش مبانی روانی –حرکتی و طب ورزشی به همراه هریک از زیر مجموعه های تخصصی خود بیانگر ضرورت تعامل با رشته های وابسته و پیوستگی با دانشهای مرتبط است


همچنین هدف تربیت بدنی تآمین تندرستی ،و تامین لذت بخشیدن به زندگی انسان است تندرستی یعنی کارکرد طبیعی بدن و تعامل میان بدن و روان.


بنابراین هدف رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی بهبود کیفیت زندگی انسان است که از فعالیت های بدنی و ورزشی حاصل میشود


بی شک تندرستی مهم ترین سرمایه انسان است.امروزه نقش ورزش در کاهش ناهنجاری های روانی و تعادل اجتماعی و تآمین تندرستی آدمی بیش از پیش آشکار شده است همچنین وسعت مطالعات و خدمات در این رشته منحصر به گونه محدودی از انسان نیست.


تفاوت های جغرافیایی ،فرهنگی،جنسیت و سن،هر چند که گاه محدودیت هایی رادر کار کرد آن به وجود می آورد .


حذف ورزش را دشوار ساخته و بر شعار(ورزش برای همه و در همه جا)صحه میگذارد.


موضوع مورد مطالعه در حرکات اصلاحی و درمانی ،بررسی ضعف ها و ناهنجاری های اکتسابی دستگاه استخوانی ،عضلانی و مفصلی افراد جامعه است.


این ناهنجاری ها عموما به دلایلی چون عادات حرکتی نامناسب ،فقر حرکتی،شرایط نامناسب محیطی و با مشخصه تدریجی بودن،به ویژه در دوران کودکی و سنین رشد،بروز کرده است بنابراین ،امکان بهبود و اصلاح از طریق حرکات جبرانی و ورزشهای درمانی وجود دارد .همچنین به دلیل گسترش ورزش حرفه ای و آماده سازی های طاقت فرسای ورزشکاران در طول تمرین ها و مسابقات تغییرات نامطلوب اسکلتی این افراد و به عبارتی ،پدیده (سازگاری های نامناسب عضلانی-اسکلتی)ورزشکاران ،مورد مطالعه ویژه


شاخه ی حرکات اصلاحی و درمانی قرارمیگیرد.


شناسایی زمینه های بروز تغییرات نامطلوب قامت در ورزشکاران هر رشته و سپس انجام حرکات جبرانی و اصلاحی برای پیشگیری و رفع آنها ،اکنون در مرکز توجه حرکات اصلاحی و درمانی قرار دارد.