مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

این وبلاگ جهت نشر مطالب علمی و دانشگاهی در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش جهت استفاده دانشجویان عزیز می باشد.

تبریک و تهنیت

پنجشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷ ق.ظ

تبریک به دوست و برادر عزیزم جناب دکتر حمید بنی تمیم 

انتخاب شما به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی را به شما و جامعه ورزشی تبریک عرض میکنم


  • مهدی جلالی مجد

نظرات  (۱۲)

  • پارسی نویس
  • سلام
    منتظر حضور شما در پارسی‌نویس هستیم ...
    یاحق ...
  • امیر حسین فتح اللهی
  • خطای پا توسط مدافع در کشتی فرنگی، برای اولین مرتبه اخطار  و ۲ امتیاز برای حریفش خواهد داشت و طبق مقررات جدید قاضی و رئیس تشک همراه این اخطار حرف L ( از کلمه Leg) را برای بخاطر داشتن نحوه خطا، در برگه داوری ثبت می کنند  و اگر همان  کشتی گیر  مجددا بر روی مهاجم  مرتکب خطای پا  شود دیسکالیفه از  آن مسابقه  خواهد شد (بازنده از آن مسابقه) و برای دوره های بعدی در جدول مسابقات باقی خواهد ماند.


    ۲- فرار از تشک‌ و یا  ‌هرنوع خطایی توسط مدافع  بر روی کشتی گیر مهاجم در حالت پل و یا خطر در هر دو رشته کشتی آزاد و فر نگی با اخطار و دو امتیاز برای حریفش و ادامه کشتی نیز در مرکز تشک و در حالت خاک خواهد بود.


    ۴- در صورتی  که کمتر از ۳۰ ثانیه به پایان وقت قانونی یک مسابقه باقی مانده باشد برای مجازات فرار  از فن می بایست هر سه داور (داور وسط، قاضی و رئیس تشک) هم رای باشند.


    ۵- در صورتی که مدافع در حالت خاک در حال فرار از فن باشد داور می بایست با صدای بلند کلمه Place  را بعنوان تذکر به کشتی گیر مدافع بگوید و در صورت عدم توجه به این تذکر و ادامه فرار از فن،  کشتی گیر خاطی با اخطار و امتیاز (آزاد با یک امتیاز و فرنگی با دو امتیاز) مجازات خواهد شد و ادامه کشتی نیز در حالت خاک خواهد بود.


    ۶- وزن کشی روز اول  برای هر گروه وزنی در صبح روز مسابقات  به مدت ۳۰ دقیقه  و در روز دوم که مختص به کشتی گیران فینالیست و کشتی گیران بازنده که در شانس مجدد حضور دارند به مدت ۱۵ دقیقه خواهد بود.


    ۷- در سه مورد ضربه فنی، کم کاری و اخطارها، رئیس تشک می تواند بدون مشورت با داور و قاضی با نشان دادن راکت سفید رای آنان را مردود نماید.

    سلام

    محسن رجبی 

    کشتی۱

    انواع گاردها با توجه به نوع کشتى
    - گارد آزاد :
    در گارد آزاد، با توجه به مقررات کشتى آزاد، مجرى مى‌تواند براى اجراء فنون از تمامى اعضاء بدن خود و حریف استفاده کند. از این‌رو، کشتى‌گیران مجرى و مدافع، براى محافظت از بدن و خصوصاً از پاها، در مقابل حملات حریف، از گاردى خمیده به طرف جلو استفاده کرده، دست‌ها را به‌منظور محافظت از پاها در مقابل بدن، قرار مى‌دهند.


    گارد در کشتى آزاد

    - گارد فرنگى :
    در گارد فرنگی، با توجه به مقررات کشتى فرنگی، مجرى فقط مجاز است براى اجراء فنون، از بالاتنهٔ حریف استفاده کند، و کشتى‌گیران مجرى و مدافع، مجاز به استفاده از گاردى خمیده نیستند، از این‌رو کشتى فرنگى از گاردى قائم و بدون خمیدگی برخوردار است.


    گارد در کشتى فرنگى
    انواع گارد با توجه به روش قرار دادن پاها
    - گارد چپ:
    در گارد چپ، کشتى‌گیر، پاى چپ خود را جلو و پاى راست خود را عقب مى‌گذارد. در این حالت، پاى چپ را پاى گارد، دست چپ را دست گارد، پاى راست را پاى غیرگارد، دست راست را دست غیرگارد، و کشتى‌گیرى را که داراى این نوع گارد است، کشتى‌گیر چپ‌گارد مى‌گویند (گارد چپ - کشتى‌گیر چپ‌گارد).


     

    - گارد راست :
    در گارد راست، کشتى‌گیر، پاى راست خود را جلو و پاى چپ خود را عقب مى‌گذارد، در این حالت، پاى راست را پاى گارد، دست راست را دست گارد، پاى چپ را پاى غیرگارد، دست چپ را دست غیرگارد، و کشتى‌گیرى را که داراى این نوع گارد است،کشتی گیر راست گارد میگویند.


    گارد راست - کشتى‌گیر راست‌گارد

    - گارد جفت (ژاپنى) :
    در گارد جفت، کشتى‌گیر هر دو پاى خود را در یک خط قرار مى‌دهد، به‌طورى‌که هیچ‌یک از پاهاى کشتى‌گیر، جلوتر یا عقب‌تر نباشد. در این حالت، در شرایط مختلف، با توجه به جهت گرفتن فنون و سمت اجراء مهارت‌ها، دست و پاى گارد مشخص مى‌شود، و کشتى‌گیرى را که داراى این نوع گارد است، کشتى‌گیر جفت‌گارد مى‌گویند.


    گارد جفت یا ژاپنى - کشتى‌گیر جفت‌گارد
    انواع گارد با توجه به میزان خم شدن به جلو
    - گارد باز :
    در گارد باز، کشتى‌گیر به حالت نیمه‌خمیده به‌طرف جلو، حفاظت و کنترل ضعیفى روى پاهاى خود دارد و معمولاً از این نوع گارد در کشتى فرنگى استفاده مى‌شود.

    - گارد بسته :
    در گارد بسته، کشتى‌گیر به حالت کاملاً خمیده به‌طرف جلو، کنترل و حفاظت کاملى روى پاهاى خود دارد. از این نوع گارد، در کشتى آزاد استفاده مى‌شود.

  • احمد عسگری نژاد
  • پرش با نیزه

    سرپوش ورزشی - یکی از رشته های ورزش دو و میدانی، که در آن ورزشکار از نیزه ای بلند و انعطاف پذیر از جنس فایبرگلاس برای پریدن از روی مانعی بهره می گیرد، پرش با نیزه نامیده میشود. ورزش پرش با نیزه نزد یونانیان باستان، اهالی جزیرهٔ کرت و سلتی ها شناخته شده بود و در سال ۱۸۹۶ یکی از رشته های المپیک در بخش مردان از نخستین دورهٔ المپیک مدرن و از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در بخش زنان بوده است. رکورد فعلی پرش با نیزهٔ جهان در دست آرماند دوپلانتیس از سوئد به میزان ۶٫۱۸ متر است که در سال ۲۰۲۰ ثبت شد. 

    منشاء پیدایش دو و میدانى و پرش با نیزه به انسان هاى اولیه برمى گردد. انسان هاى اولیه، از دو، پریدن و پرتاب کردن در جریان تلاش براى بقاء، شکار و دفاع استفاده مى بردند. انجام این حرکات طبیعى با گذشت زمان و تغییر شرایط زندگی، بیشتر براى عملیات جنگى صورت مى گرفت. اوقات فراغت جنگجویان در زمان صلح بیشتر بود و به تمرین و رقابت در این زمینه ها مى پرداختند.

     

    تاریخچه پرش با نیزه در ایران

    سر‌آغاز بوجود آمدن تشکیلات پرش با نیزه با همت شادروان استاد احمد ایزدپناه در سال ۱۳۱۳ و با انجام مسابقاتى در بعضى از رشته هاى دو و میدانى فراهم گشت. از این رو مى توان استاد احمد ایزدپناه را بنیانگذار دو و میدانى کشور ایران دانست. فدراسیون دو میدانی ایران در سال ۱۳۱۵ براساس میلادى در سال ۱۹۳۶ تاسیس شد. در این سال یک گروه ورزشى از ایران به المپیک برلین اعزام گردید و در همین سال تهران به عضویت فدراسیون دو و میدانى آماتورى بین المللى درآمد.

     

    آقاى محمد ذوالفقارى در سال ۱۳۲۵ ریاست نخستین دوره فدراسیون دو و میدانى کشورمان را بعهده داشت که این سمت تا سال ۱۳۳۱به عهده او بود و شادروان احمد ایزدپناه دبیر ایشان بود. اولین دوره مسابقات در سال ۱۳۱۸ و در ۱۰ ماده انجام شد مواد فوق شامل ۱۰۰ متر- ۲۰۰ متر- ۴۰۰ متر- ۸۰۰ متر- ۱۵۰۰ متر- ۵۰۰۰ متر- ۱۰۰ضربدر ۴ امدادی- پرش ارتفاع- پرش طول- پرش سه گام- پرتاب وزنه و پرتاب نیزه بوده است.

    مسیر دورخیز:

    طول مسیر دورخیز در پرش با نیزه باید ۴۰ تا ۴۵ متر و عرض آن در حدود ۲۲/۱ متر باشد. باید با استفاده از خطوط سفید مسیر دورخیز به عرض ۵ سانتى متر مشخص گردد. نباید شیب مسیر دورخیز به طرف جعبهٔ پرش از یک در هزار بیشتر باشد. هر پرنده مى تواند براى تعیین جا پا از یک یا دو علامت مورد تأیید کمیته برگزارکننده استفاده کند. در صورتیکه قبلا این علامت ها از سوى ورزشکار تهیه نشده اند، وی مى تواند بپحی از چسب نوارى استفاده کند. ورزشکار، مجاز به استفاده از گچ یا هر مادهٔ دیگرى که اثر آن روى مسیر باقى مى ماند و پاک نمى شود نیست.

    پایه هاى پرش با نیزه :

    پایه هاى پرش با نیزه به هر شکلى که ساخته شوند، باید به اندازهٔ کافى محکم و سخت باشند تا بتوانند میلهٔ پرش با نیزه را نگه دارند. پایه هاى پرش با نیزه باید محلى براى قرارگرفتن میله پرش با نیزه داشته باشند. محل قرار گرفتن میلهٔ پرش با نیزه معمولاً به شکل چنگک است و به نحوه ای ساخته شده است که میله به راحتى پس از برخورد ورزشکار با آن سقوط مى کند. فاصلهٔ بین پایه هاى پرش با نیزه معمولا ۳۰/۴ تا ۳۷/۴ متر است و چنانچه پایه ها بازو دارند فاصله بین بازوها باید ۳۰/۴ متر باشد. در مسابقات رسمى پایه هاى نگهدارده باید قابلیت جابه جائى تا ۱۲۰ سانتى متر (۸۰ سانتى متر به جلو و ۴۰ سانتى متر به عقب) را داشته باشند.

  • حسین صفاجو
  • مرور فن دانشجو حسین صفاجو -دوخم تاخت

    این فن بیشتر در حالت گارد ژاپنی اجرا می شود.

    مرحله اول

    ابتدا  با اجرای فنونی از جمله سر زیر بغل،دستو و...به پاهای حریف نزدیک می شویم (از سد دستهای حریف عبور می کنیم)سپس با فلکشن  کمر بدون این که زانو هایمان خم شوند هر دو دست خود را پشت زانوی پای گارد حریف می بریم و در یک لحظه با فلکشن بازوها و آرنج مان پای حریف را گرو می گیریم.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

    مرحله دوم

    پاهای حریف را به سمت خود بالا می کشیم به گونه ای که بدن ما بین دو پای حریف قرار بگیرد.در این وضعیت به پل رفته و ضربه می شود.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله به علت فشاری که حریف برای جلوگیری از خاک شدن به قفسه سینه ما وارد می کند امکان آسیب به دنده های ما و به علت فشاری که ما برای خاک کردن حریف به او وارد می کنیم  امکان آسیب به دنده های حریف وجود دارد.

  • حسین صفاجو
  •  مرور فن دانشجو حسین صفاجودوخم چنار انداز

    این فن در حالت گارد مخالف انجام می شود.

    مرحله اول

    ابتدا با اجرای فنونی از جمله سرزیر بغل،دستو و...،به پاهای حریف نزدیک می شویم(از سد دست های حریف عبور می کنیم)سپس جلوی حریف زانو زده و پاهای حریف را از  ناحیه ران با هر دو دست خود دراختیار می گیرم به گونه ای که سر ما به پهلوی حریف می چسبد.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

    مرحله دوم

    سپس پای  غیر گارد (چپ)خود را در پشت مچ پا ی گارد (راست)حریف قرار می دهیم و به کمک سرو سینه ی خود که به سمت جلو و روی پاهای حریف نیرو وارد می کنندمانع حرکت پاهای حریف می شویم و حریف را به سمت پشتش نا متعادل می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله هنگام بردن پای غیر گارد به پشت پای حریف امکان آسیب به زانو وجود دارد.

    مرحله سوم

    سپس حریف را کاملا نامتعادل کرده و به پل برده و ضربه می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله سوم:

    در این مرحله  به علت فشاری که توسط قفسه سینه برای خاک کردن حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها وجود دارد.

  • حسین صفاجو
  • مرور فن دانشجو حسین صفاجو فن بوسکش

    این فن یکی از کاراترین فنون کشتی است که رسول خادم قهرمان جهان در سال های نه چندان دور این فن را به طور احسن اجرا می کرد.

    آموزش:

    هر دو حریف راست گارد در روبروی هم قرار گیرند مجری فن دست راستش را بر گردن حریف میگذارد و با دست چپ پای راست حریف را می گیرد(پایی که جلو است) و به طرف جلو (به صورت اهرمی) یا به پهلو فشار می آورد تا حریف تعادل خود را از دست دهد.

    نکته 1 : برای گرفتن پا بهتر است کمی حریف را به طرف زمین بکشیم تا پای حریف به جلو آید و  فن را بهتر اجرا کنیم.

    نکته 2 :این فن را می توان از طرف راست و چپ و یا بر راست گارد ها و یا چپ گارد ها اجرا کرد.

  • حسین صفاجو
  • مرور فن دانشجو حسین صفاجو یک خم میانکوب

    این فن در گارد موافق انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می باشد:

    مرحله اول

    برای اجرای این فن  پس از نزدیک شدن به حریف به کمک فنونی از جمله سر زیر بغل ،دستو  و ...،در یک لحظه پای گارد(راست)حریف را با هر دو دستمان به نحوی گیریم که دست غیر گارد(چپ)ما مچ پای حریف را بگیرد و با دست گارد (راست)نیز  ران پای حریف را در اختیار می گیریم(دقت کنید که در این حالت باید سر و سینه کاملا به پای حریف  چسبیده باشد)سپس پا را اندکی از مین بلند کده و بالا می آوریم.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

    مرحله دوم

    بعد از این مرحله به طرف داخل بدن حریف(به سمت پای گارد)می  چرخیم و ران پای گارد حریف(راست)را با فشار دست های خودبه طرف پایین،نامتعادل می کنیم و بدین ترتیب حریف را به تشک نزدیک می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله به علت فشاری که توسط قفسه سینه بر پای حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها  و هنگام خاک کردن حریف  به علت چرخش بر روی پا امکان آسیب به زانوی خود و حریف و امکان کشیدگی عضلات ران حریف وجود دارد.

    مرحله سوم

    حریف را به منظور ضربه کردن به پل می بریم.

    آسیب شناسی مرحله سوم:

    در این مرحله مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

    میانکوب از رو(زیر یک خم)

    این فن در گارد مخالف انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می باشد:

  • امیرحسین شیخ بوجی
  • 《آموزش دوخم و زیرگیری در کشتی》
    امیرحسین شیخ بوجی

    *تحقیق دوم
    مرحله اول :‌کنترل کردن حریف
    برای شروع ، در ابتدا نیاز است که بتوانید حریف را با در اختیار گرفتن گردن ، تحت کنترل بگیرید . توحه داشته باشید که اول با دست غیرمسلط خود شانه را نگه بگیرید و همانطور که روی گاردتان هستید،از دست مسلط(اگر راست دستید دست مسلط شما دست راست است) خود بعنوان دفاع برای پا استفاده کنید . سپس به یک باره با دست مسلط خود گردن حریف را بگیرید
    مرحله دوم : رها کردن حریف و فریب دادن او
    حالا ما روی حریف خود یک کنترل نسبی را داریم ، با توجه به فشاری که روی گردن او اعمال ی شود و او نیز تلاش می کند که خود را از چنگال شما در بیاورد ، حالا باید به یکباره گردن او را رها کنید تا به بالا برگردد. وقتی این اتفاق بیفتد حریف شما از حالت گارد به معنای واقعی خود خارج می شود . همچنین این اتفاق به گونه ای تعادل حریف را نیز کمی به هم می ریزد .
    مرحله سوم : زیرگیری و تمام کردن کار حریف
    حالا دیگر همه چیز آماده شده تا بتوانید حریف خود را زمین گیر کنید . حالت دفاعی او به هم خورده و شما می توانید به سرعت به سمت رقیب حمله کنید و عمل زیرگیری را انجام دهید . حالا همانطور که روی گارد خود هستید (و مسلما پای مسلط شما جلوتر است) خیزش کنید و در موقعیت مناسب زیرگیری قرار بگیرید . همانطور که زانو های شما روی زمین قرار گرفته ، پشت زانوی حریف را مورد هدف قرار دهید . دقت داشته باشید که برای این که بتوانید شانس خود را بیشتر کنید، باید حتما پشت زانوهای حریف در این مرحله را بگیرید . بسیاری از افراد به اشتباه پشت ران های حریف را هدف قرار می دهند که ، این روش احتمالا جواب نمی دهدو به دلیل قدرت در ناحیه ران ،حریف در مقابل شما مقاومت خواهد کرد .
    مرحله آخر :‌ زمین گیر کردن حریف
    تقریبا کار حریف شما تمام است ، وقتی پشت زانو های حریف را در اختیار دارید فقط کافسیت که ،همانطور که پشت زانو های حریف را تحت کنترل دارید یک خیزش به سمت جلو/ بالا داشته باشید و با یک حرکت سریع حریف خود را نقش بر زمین کنید و یک دو امتیازی از آن خود کنید.

  • حسین محمدی
  • یکی دیگر از فنونی که میتوان در حالت سر شاخ اجرا کرد فن دست تو است این فن هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی قابل  اجرا است که با آن می توان امتیاز از حریف کسب کرد.

    آموزش:

    هر دو کشتی گیر گارد راست در روبروی هم قرار می گیرند مجری فن مچ دست راست حریف را با دست چپ خودش می گیرد  و با دست راست بازوی راست حریف را گرفته و به طرف جلو می کشد.با کشیدن حریف تعادل او به هم می خورد در این زمان در کشتی آزاد می توان زیر راست را از حریف گرفت و در کشتی فرنگی می توان دور کمر حریف را گرفت و اورا خاک کرد.

    عرض ادب و احترام خدا قوت

  • محمدرضا ثابتی
  • تحقیق اضافه مدیریت ورزشی با ترجمه

    الگوی اشتغال پایدار دانش‌آموختگان علوم ورزشی
    چکیده
    مقدمه: اشتغال پایدار، به ‌معنی ثبات و استمرار فرصت‌های شغلی و حمایت از افراد به‌منظور ماندن و پیشرفت در یک شغل تعریف شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف طراحی الگوی اشتغال پایدار دانش‌آموختگان علوم ورزشی ایران انجام گرفت.
    روش پژوهش: روش تحقیق با استفاده از نظریة داده‌بنیاد و در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت. جامعۀ آماری، خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. روش نمونه‌گیری نظری بود. برای جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته با خبرگان انجام گرفت. داده‌ها پس از 16 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافته‌های پژوهش به مشارکت‌کنندگان ارائه و دیدگاه‌های آنها اعمال شد. از روش توافق درون‌موضوعی برای قابلیت اعتماد استفاده شد که 82/0 گزارش شد.
    یافته‌ها: نتایج داده‌ها حاکی از تأثیر عوامل متعددی بر اشتغال پایدار دانش‌آموختگان علوم ورزشی ایران است که می‌توان به عوامل علی (مهارت‌های اشتغال، برنامۀ درسی، نیازسنجی، توسعۀ صنعت ورزش، انگیزشی و حمایتی)، زمینه‌ای (سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، اقتصادی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، صلاحیت حرفه‌ای در ورزش)، مداخله‌گر (فناوری، فرهنگی- اجتماعی، سیاسی، بازسازی جایگاه علوم ورزشی، ارتباطات و شبکه‌سازی)، راهبردها (جست‌وجوی شغلی، بازطراحی کارآموزی، خصوصی‌سازی و کارآفرینی در صنعت ورزش، رفع موانع قانونی، مسئولیت‌پذیری آموزش عالی، توجه به بسترهای جدید و تأسیس سازمان نظام تخصصی ورزش) و پیامدها (توسعۀ فردی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و توسعۀ انسانی پایدار) اشاره کرد.
    نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، الگوی ارائه‌شده می‌تواند به‌عنوان مبنایی برای اقدامات لازم در ایجاد اشتغال پایدار دانش‌آموختگان علوم ورزشی مورد استفادۀ سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزۀ اشتغال در ورزش قرار گیرد.
    Sustainable Employment Model For Sports Science Graduates
    The purpose of this study is to design a model of sustainable employment for sports science graduates with grounded theory method. The population of Experts was informed research topic.The sampling method was purposeful and theoretical. the data collection method was conducted as a study of previous researches and a deep and open interview. After 16 interviews , the data reached a theoretical saturation. The method used for reliability was the method of inter-issue agreement . The average agreement on the issue was reported to be 0.82. The results of the data indicate the effect of several factors on the sustainable employment of Iranian sports science graduates, which can be attributed to causal factors (Employment skills, curriculum, needs assessment, Development of sports industry and motivational and supportive factors), contextual (policy and program , economic factors, university relationship with society and industry, professional competence in sports), intervening factors (technological, cultural and social, political factors, Reconstruction of Sports Sciences, Communications and networking) Strategies (job search and counseling, internship redesign, privatization and entrepreneurship in the sports industry, removal of legal barriers, responsibility of higher education and universities, attention to new contexts, establishment of a specialized sports organization And implications) Consequences (Individual development, economic development, cultural and social development and sustainable human development). The proposed model can be used as a basis by sports policymakers

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی