مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

محقق و مدرس دانشگاه در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش

مهدی جلالی مجد

این وبلاگ جهت نشر مطالب علمی و دانشگاهی در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در ورزش جهت استفاده دانشجویان عزیز می باشد.

محمدبنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶ ب.ظ

  • مهدی جلالی مجد

نظرات  (۲۶)

  • محمدهادی کریمی دومیدانی ۲ کلاس:یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰
  • استعدادیابی اولین قدم پیشرفت به سوی قهرمان موفق در سطوح مختلف است .

    در شناسائی نخبگان جوان دو و میدانی  ، یعنی آنهایی که درطی یک دوره طولانی،  احتمال بیشتری برای کسب ظرفیتهای لازم برای دستیابی به نتایج برجسته را دارند ، این  باور وجود دارد  که ظرفیت های جسمانی به طور عمده  بوسیله ژنتیک تعیین می شود .

    در تأیید این مطلب می توان به موفقیتهای افراد یک خانواده در مواد دو و میدانی اشاره کرد .

     استعدادیابی دو و میدانی در جهان

    استعدادیابی ورزش دو و میدانی در جهان سابقه دیرینه ای دارد و در سالهای گذشته کشور های بلوک شرق سابق،  خصوصا کشور آلمان شرقی ، با کسب موفقیتهای بزرگ این مسئله را به اثبات رساندند ؛ به طوریکه در یک دوره از بازیهای المپیک ، آلمان شرقی با حدو 17 میلیون نفر جمعیت و وسعتی کمتر ، توانست در ورزش دو و میدانی ، از نظر کسب مدال ، کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا و شوروی را که به نسبه جمعیت و وسعت بیشتری دارند ، پشت سر گذارد .

    راز موفقیت برنامه های استعدادیابی مورد اجرای کشورهای شوروی و آلمان شرقی سابق ،  وابسته به سیستم بسته حکومتی آن ها و وابسته بودن  نظام استعدادیابی جامع به برنامه های توسعه ورزش مدارس کشور بوده است.

    در این کشور ها استعدادیابی ، جذب و حمایت و پرورش استعدادها طی سه مرحله  صورت میگرفت ؛ و بین مراحل، افراد انتخاب شده زیر نظر معلم ورزش  واجد شرایط بخصوص یا مربی واجد شریط تحت آموزش قرا می گرفت و بدین ترتیب فرایند استعدادیابی ، با توسعه استعداد پیوستگی نزدیکی پیدامی کرد و کنترل تمرینات در بین مراحل نیز اطلاعات ارزشمندی در مورد حساسیت نوجوان نسبت به تمرین ( پاسخ به تمرین ) بدست می داد.

     اکنون نیز  اکثر کشور های جهان ، خصوصا کشور های در حال توسعه ، به استعدادیابی توجه ویژه ای مبذول داشته و در این زمینه سرمایه گذاری می کنند . موفق ترین این کشور ها کشور قطر است  . قطر با تأسیس مرکز استعدادیابی و پرورش استعدادها ، نتایج خوبی در ورزش دو ومیدانی بدست آورده است .

    کشور چین نیز سیستمی برای استعدادیابی دارد که با برنامه های آموزشگاهها بستگی نزدیکی دارد و مسئولیت توسعه استعدادها ، مانند آلمان شرقی ، بعهده مربیان حرفه ای است .

     استعدادیابی در ایران  

    طی سالهای گذشته استعداد یابی در ورزش دو و میدانی به دفعات مطرح شده و کارشناسان تحقیقات سودمندی انجام داده اند ،  ولی از تلاشهای به عمل آمده ، نتیجه ای حاصل نشده است .

    دلایل عدم موفقیت برنامه های استعدادیابی کشور

    نگاه محدود به استعدادیابی و مستقل دیدن آن ، بدون در نظر گرفتن ادامه راه ( جذب و حمایت و توسعه استعدادها )  و بی ارتباطی با سازمان ورزش کشور. بی توجهی به نتایج مسابقات رده سنی نونهالان ، نوجوانان و جوانان ، همچنین مسابقات آموزشگاه ها در مقاطع ابتدائی ، راهنمایی و دبیرستان،  از جمله دلایل موفق نشدن برنامه های استعدادیابی بوده است  .

    سازمان یک برنامه استعدادیابی

    برای اطمینان از تأثیر سازمان یک برنامه استعدادیابی ، و زیر پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از بچه ها ، برقراری ارتباط نزدیک با تشکیلات ورزش مدارس کشور الزامی است .

    اکنون با توجه به اجباری کردن درس دو و میدانی  در سال ششم ابتدایی که دانش آموزان در سنی که برای اولین مرحله استعدادیابی ( مرحله عمومی ) مناسب است قرار دارند ، فرصت خوبی برای برقراری تلاشهای موثر در این زمینه پیش آمده است .

    همکاری وزارت ورزش و جوانان،  فدراسیون دو و میدانی و سازمان ورزش مدارس کشور در به ثمر رسیدن هر برنامه استعداد یابی سودمند خواهد بود .

    چگونگی انجام کار استعدادیابی و پرورش استعدادها  

    فرآیند باید سه شرط ذیل را تأمین نماید :

    * جلب نظر عامه مردم و مقامهای مسئول ورزشی ( خانواده ، مسئولین ، مدرسه ، معلمان ، باشگاهها ، مربیان ، فدراسیون ، وزارتخانه ورزش و جوانان )

    * به کار گیری یک مدل با ثبات برای استعدادیابیو پرورش استعداد

     * داشتن ساختار مناسب برای : اسکان ، تحصیلات ، تمرین و پیگیری مربوط به  ورزشکار نخبه

    ورزش دو و میدانی تنوع مطلوبی از رشته های با قابلیتهای مختلف ( سرعتی ، توانی ، قدرتی ، مهارتی و استقامتی) در بر دارد و تعیین بموقع قوت ورزشکار در هر یک از این زمینه ها کمک می کند تا ماده ای را که برای او مناسب تر است ، تشخیص دهیم.  هنر تشخیص استعداد هنوز خیلی حدسی است و مسئولیت ماده یا موادی که ورزشکار دو و میدانی در آن ، یا در آن ها  ، بیشترین ظرفیت را دارد با مربی دو و میدانی است .

     در هر صورت لازم است افراد  به سوی ماده ای که در آن برای کوشش آن ها بازده بیشتری دارد ،  هدایت شوند .

     

    آزمونهای استعدادیابی دو و میدانی

    معیار های انتخاب برای هر یک از مواد دو و میدانی توسط کشورهایی که در این زمینه بیشتر کار کرده اند ، خصوصا کشور آلمان شرقی سابق مشخص و طی گزارشی از سوی فدراسیون دو و میدانی مربوط منتشر شده است.  

    از بین کشور های آسیایی ، ژاپن با ارائه آزمونها یی برای انتخاب ، که به خوبی بر رسی و برای کشور ما کاربرد دارد نقش موثری داشته است .

    در ایران ، بیشتر آزمونها و ملاکهای ارائه شده توسط کارشناسان ، برگرفته از منابع مختلفی است که در این زمینه موجود بوده است و به هم خیلی نزدیکند .

    در ورزشهایی که مشتمل بر شتاب است ( یعنی حرکت بدن طی یک مسافت ، بلند کردن ، چرخاندن و به کار بردن آن برای اعمال نیرو ) اندازه بدن عاملی تعیین کننده است .

    پرش طول ایستاده و پرش عمودی در جا ،مقیاسهای عالی برای پیش گویی موفقیت آینده در مواد دوهای سرعت ، پرش طول و پرش ارتفاع می باشد .

    به طور کلی  ، مجموعه تستها باید دربرگیرنده اطلاعات زمینه ، سابقه تمرین ، نتایج مسابقات ، اندازه های مربوط به مشخصات جسمانی و روانی باشد .

  • حسام گودرزی
  • حسام گودرزی درس دو و میدانی یک دانشگاه آزاد کرج 

    تحقیق : پرتاب دیسک 

    ستاره » ⚽ ورزش » ورزش‌های نشانه‌روی » معرفی ورزش پرتاب دیسک

    معرفی ورزش پرتاب دیسک

    پرتاب دیسک از جمله رشته‌های قدیمی دو و میدانی است که در بازی‌های المپیک طرفداران زیادی در هر دو بخش آقایان و بانوان دارد. پرتاب دیسک در کشور ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه با ابزار پرتاب دیسک و قوانین مسابقات حرفه‌ای این ورزش بیشتر آشنا می‌شوید.

    آخرین به روز رسانی: شهریور 8, 1400

     

    ستاره | سرویس ورزش – پرتاب دیسک یکی از رشته‌های ورزش دو و میدانی است که سابقه باستانی دارد. ورزشکاران وسیله‌ای به نام “دیسک” را پرتاب می‌کنند و پرتاب کننده ای که بتواند دیسک را  بیشتر و دورتر پرتاب کند، برنده مسابقه خواهد بود. پیشینه پرتاب دیسک به ۷۰۸ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان مجسمه سازی به نام “مایرون” مجسمه‌ای ساخت که نشان دهنده یک فرد در حال پرتاب دیسک بود، امروزه با گسترش ورزش‌های دو و میدانی مجسمه “دیسکوبولوس” به مشهور‌ترین اثر این هنرمند تبدیل شده است. همچنین هومر در کتاب ایلیاد خود به پرتاب دیسک اشاره کرده است. پرتاب دیسک یکی از مواد پنج گانه ورزش یونان باستان بود. در آن زمان دیسک‌ها از جنس آهن و برنز ساخته می‌شدند، در نتیجه از دیسک‌های امروزی سنگین‌تر بودند. امروزه پرتاب دیسک یکی از ورزش‌های المپیک در بخش مردان و زنان است.

    دیسک

    دیسک دایره‌‌ای شکل است. جنس دیسک می‌تواند چوب یا هر ماده مناسب دیگری باشد، اما لبه‌ی آن فلزی است. لبه آن کاملا گرد و قطر آن ۶ میلی متر است. اما ضخامت میانه دیسک بیشتر و در حدود ۴۴ تا ۴۶ میلی متر است. وزن دیسک برای مردان ۲ کیلوگرم و قطر آن بین ۲۱۹ تا ۲۲۱ میلی متر و برای زنان ۱ کیلوگرم و با قطر ۱۸۰ تا ۱۸۲ میلی متر است. دیسک‌ها باید متقارن ساخته شوند تا تعادل خود را حین پرواز در هوا حفظ کنند.

     


    منطقه پرتاب دیسک

    دیسک از روی دایره‌ای به قطر ۲.۵ متر پرتاب می‌شود. این منطقه نیز درون یک قفس دایره‌ای است. سطح دایره پرتاب باید از جنس سیمان یا آسفالت یا ماده سخت دیگری باشد. این منطقه نباید به قدری صاف باشد که ورزشکاران بر روی آن سر بخورند. سطح دایره باید ۱۴ تا ۲۶ میلی متر پایین‌تر از سطح زمین اطرافش باشد. منطقه  پرتاب دیسک دو خط صاف با زاویه ۴۰ درجه است که دو طرف آن با نواری به عرض ۵ سانتی متر مشخص شده است. مکان فرود دیسک باید خاکی یا چمن باشد تا از شکستن دیسک جلوگیری کند. برای مشخص کردن قطاع از مرکز دایره ضلعی به طول ۲۰ متر رسم می‌کنند و ضلع دوم را طوری رسم می‌کنند که در فاصله ۲۰ متری فاصله بین دو ضلع ۱۳.۶۸ متر باشد و طول اضلاع را در امتداد خطوط ادامه می‌دهند.

     


    روش پرتاب دیسک

    این روش برای افراد راست دست است و افراد چپ دست می‌توانند عکس آن را انجام دهند:

    پا‌های خود را هم اندازه با عرض شانه‌ها باز کنید و بازو‌های دست خود را صاف نگه دارید. می‌توانید از تکنیک زانو-چانه-انگشت پا استفاده کنید، طوری که زانو و انگشت‌های پای چپ و چانه شما در یک امتداد قرار بگیرند. درون دایره پرتاب قرار بگیرید و پای چپ خود را سمت بیرون دایره و پای راست خود را با زاویه ۹۰ درجه نسبت به پای چپ خود قرار دهید. اگر یک ساعت را در نظر بگیرید پای چپ بر روی ساعت ۱۲ و پای راست بر روی ساعت سه قرار می‌گیرند.

    در دست‌های خود نوسان ایجاد کنید تا طول اندازه حرکت بالاتنه خود را مشخص کنید. دست راست خود را بر روی دیسک و دست چپ را به عنوان تکیه گاه در زیر دیسک قرار دهید. انگشتان خود را در لبه‌های دیسک به اندازه یک بند انگشت خم کنید تا از افتادن آن جلوگیری نمایید. بازو‌های خود را صاف نگه دارید سر خود را پایین گرفته و آماده پرتاب شوید.

    دست خود را تا زاویه ۴۰-۵۰ درجه حرکت دهید. بهترین زاویه برای پرتاب ۴۵ درجه است، چراکه  بیشترین برد ممکن را برای پرتاب دیسک بوجود می‌آورد. هنگامی که دست را حرکت می‌دهید پایین تنه خود را نیز تکان دهید تا چرخش بیشتر شود. زمانی‌که احساس کردید دست‌ها را به اندازه کافی حرکت داده اید شروع به پرتاب دیسک کنید. مواظب باشید که از دایره خارج نشوید.

     



    قوانین مسابقات حرفه‌ای پرتاب دیسک

    ۱. ترتیب پرتاب شرکت کنندگان با قرعه کشی انجام می‌شود.
    ۲. اگر تعداد شرکت کنندگان بیش از ۸ نفر باشد، هر نفر سه بار دیسک را پرتاب می‌کند و ۸ نفر اول از لحاظ رکورد، سه پرتاب دیگر انجام می‌دهند. اما اگر تعداد شرکت کننده‌ها ۸ نفر یا کمتر باشد هر شرکت کننده ۶ پرتاب انجام می‌دهد و بهترین پرتاب، ملاک رده بندی خواهد بود.
    ۳. هر شرکت کننده باید پرتاب خود را طرف مدت یک دقیقه انجام دهد، در غیر اینصورت بعد از گذشت یک دقیقه قانونی، پرتاب او محاسبه نخواهد شد. قبل از شروع مسابقه نیز هر شرکت کننده می‌تواند دو پرتاب تمرینی انجام دهد که بعد از شروع مسابقه مجاز به انجام این کار نیست.

  • سینا اسدی مهر تحقیق دو میدانی ۲ ساعت یکشنبه ۱۲:۳۰
  • دو و میدانی یکی از ورزش‌های بسیار زیبا و جذابی است که جوانان زیادی در سطح جهان را به خود مشغول کرده است 

    و در مسابقات جهانی و المپیک تماشاگران بی‌شمار آن بیانگر اهمیت این رشته ورزشی است. استارت و دوهای سرعت

    هر شرکت کننده باید دو شماره قابل رؤیت ( روی سینه و پشت ) نصب نماید.

     

    استارتر باید در محلی قرار بگیرد که فاصله اش با همه شرکت کنندگان تقریباً مساوی باشد (به ویژ ه در استارت های پلکانی).

     

    اگر دونده‌ای قبل از شلیک طپانچه حرکت کند خطا کرده و استارت تکرار می شود 

    و اگر برای بار دوم هر کسی که خطا کند از دور مسابقه حدذف می‌شود (در دهگانه و هفت گانه با سه خطا شرکت کننده خاطی اخراجمی‌شود).

     

    تمامی دوندگان دوهای سرعت باید از آغاز تا پایان مسابقه در گذرگاه تعیین شده خود حرکت کنند.

    مقام هر شرکت کننده در مسابقه به ترتیب رسیدن هر نقطه از بالا تنه ( بدون سر و گردن و بازوها ، دست‌ها و پاها) به نزدیک ترین لبه خطپایان تعیین می شود.

     

    در تمام مسابقات مقدماتی حداقل نفر اول و دوم هر گروه برای دور بعد باید انتخاب شوند

     (و در صورت امکان بهتر است سه نفر انتخاب شوند).

    انتخاب دونده‌ها (مسابقات انتخابی) برای مسابقه نهایی باید با فاصله زمانی حداقل ۴۵ دقیقه انجام گیرد به عبارتی دونده‌هایی که بهدور بعدی راه می یابد فاصله بیــن دو مسابــقــه آنــها نـباید از ۴۵ دقیقه کمتر باشد (برای دوهای سرعت).

     

    در صورت تساوی دو ورزشکار در دوره های مقدماتی هر دو به دورهای بالاتر راه می‌یابند و در مورد نتیجه مساوی برای مقام اول مسابقهنهایی، سر داور تصمیم می‌گیرد که مسابقه تکرار یا نتیجه ثبت شود.

     

    اعتراضات مربوط به اجرای مسابقه ، بلافاصله باید تسلیم هیئت منطقه شود. اعتراض نباید دیرتر از ۳۰ دقیقه پس از اعلام نتیجه رسمیبه هیئت تسلیم شود.

     

     

    مقررات دوی با مانع

    نوبت شرکت کنندگان در مسابقه به قید قرعه تعیین می‌شود.

     

    مسافت دور خیز برای پرش طول و سه گام حداقل ۳۶ و حداکثر ۴۰متر می باشد.

    محل بلند شدن از زمین باید مسطح باشد.

     

    علائم چک مارک دور خیز در پرش طول و سه گام باید در کنار خارجی مسیر دور خیز قرار داده شوند.

    تخته خیز ۲۲/۱ متر طول ۲۰ سانتی متر پهنا و ۱۰سانتی متر ضخامت دارد و هم سطح زمین قرار می گیرد.

     

     

    زمانی که تعداد شرکت کنندگان از ۸ نفر تجاوز کند ، هر یک از آنه سه بار پریده و به ۸نفری که بهترین پرش را انجام داده اند 

    اجازه سه پرش دیگر داده می شود و هرگاه تعداد شرکت کننده ها ۸نفر یا کمتر باشد به شرکت کننده ۶ بار اجازه پرش داده می شود.

     

    ورزشکاران باید در مدت زمان ۵/۱ دقیقه عمل پرش را انجام دهند.

     

    هنگام تساوی، بهترین دومین پر ش و چنانچه تساوی هنوز برقرار باشد بهترین سومین پرش و این عمل ادامه خواهد داشت تا حالتتساوی از بین برود.

     

    عرض چاله باید حداقل ۷۵/۲ و طول آن از تخته پرش کمتر از ۱۰ متر نباشد.

     

    فاصله تخته تا ابتدای چاله نباید کمتر از یک متر باشد ( در پرش طول).

     

    فاصله تخته پرش سه گام تا چاله باید بین ۱۳ (آقایان) ، ۱۱ (خانم ها) متر باشد.

     

    در پرش سه گام حتماً باید اول به صورت لی برداشته شود.

     

    اگر پای آزاد ورزشکار که با آن پرش انجام نمی شود با زمین پیدا کند خطا محسوب می‌شود.

    ورزش تِنیس

    ورزشی است که بصورت سینگل، بین دو نفر یا بصورت دوبل بین دو تیم دونفره بازی می‌شود. مبدأ این ورزش، کشور بریتانیاست. در ادامه با این ورزش بیشتر آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

    هر بازیکن توپی لاستیکی با پوشش نمدی را به زمینحریفپ می‌‌کند. بازیکن یا تیمی که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌است. این ورزش نخست در بریتانیا و بیشتر میان اشراف‌زادگان رایج شد و سپس به سایر کشورهای انگلیسی راه یافت و اکنون در همه کشورها بازی می‌شود. به دلیل تجهیزات گران‌قیمت و زمین مناسب برای انجام این ورزش، هنوز هم تنیس به عنوان یکی از ورزش‌های گران‌قیمت شناخته می‌شود.

    تنیس از ورزش‌های المپیک است. در برخی از کشورها به آن تنیس میدانی می‌گویند تا از ورزش دیگری بنام تنیس شاهی که در سالن و در زمینی بااندازه دیگری بازی می‌شود و همچنین تنیس روی میز (که در برخی کشورها با نام پینگ پنگ) جدا گردد.

    * بازی تنیس در نخست بدون راکت و با دست خالی و پس از آن با دستکش انجام می‌شد.

    تاریخچه تنیس در ایران

    پیدایش ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. پیش از این در طول سالهای (۱۳۱۵–۱۳۱۸) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس بود، در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شکوهی گشایش یافت.

    ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه سابق) نیز هم‌زمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی بنیان‌گذاری و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ در همین ورزشگاه برگزار گردید.

    گفتنی است که ورزش تنیس بخاطر بودن شهروندان انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم‌های آبادان و تهران به سالهای ۱۳۱۷–۱۳۲۰بر می‌گردد.

    پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تا سال ۱۳۲۲ جریان داشت که برادران نعمانی (هانری وژوزف) در صدر بازیکنان قرار داشتند. از سال ۱۳۲۲–۱۳۳۲مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت) نخستین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود ۱۹۵۹ بود.

    تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت ۳۱ سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعاً ۶۴ بازی انجام داده‌است) که حاصل آن ۳۲ برد و۳۲باخت بوده:

    بیشترین برد از آن منصور بهرامی با ۲۴ برد.

    بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با ۱۷ برد.

    بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با ۱۲ برد.

    بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با ۶ برد.

    طولانی‌ترین بازیها از آن کامبیز درفشی جوان با ۲۲بازی، و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با۱۵ سال است.

    قوانین ورزش تنیسامتیاز دهی

    پوینت : پوینت (نقطه) کمترین امتیاز که از صفر تا ۴۰ در هر گیم داده می‌شود.

    گیم: امتیاز پوینت بعد از ۴۰ تبدیل به یک گیم (بازی) می‌شود.

    ست: هر ۶ گیم یک ست نام می‌گیرد.

    مَچ‌پوینت: امتیاز منجر به پیروزی در مسابقه

    در سطح حرفه‌ای مسابقات می‌توانند در حد اکثر ۳ ست یا حد اکثر ۵ ست برگزار شوند. در مسابقات گرند اسلم، جام دیویس و فینال المپیک مردان بازی‌ها به شیوه دوم انجام می‌شوند. این در حالی است که بازی‌های زنان همواره حد اکثر ۳ ست هستند.

    بازیکنی که زودتر شش «گیم» را بگیرد برنده «ست» می‌شود. البته به شرطی که دو گیم از حریف جلوتر باشد. هر جا که لازم باشد باید ست را ادامه داد تا این دو اختلاف حاصل گردد.

    روش امتیازبندی دیگری که می‌تواند جایگزین روش ذکر شده باشد، روش «تای-بریک» است به شرط آنکه تصمیم به استفاده از آن پیش از برگزاری مسابقه اعلام شده باشد. در این صورت قوانین زیر باید رعایت گردد:

    این روش هنگامی به اجرا در می‌آید که نتیجه برابر «شش» از نظر گیمی حاصل شده باشد. از این روش نمی‌توان در ست سوم در بازی سه «سته» و در «ست» پنجم در بازی پنج «سته» استفاده نمود باید روش عادی یعنی برد یا اختلاف دو گیم اجرا گردد مگر اینکه پیش از مسابقه به نحو دیگری اتخاذ تصمیم شده باشد.

    در یک گیم «تای-بریک» روش زیر اعمال می‌شود. بازیکنی که زودتر ۷ امتیاز را بگیرد، برنده گیم و ست می‌شود به شرط آنکه دو امتیاز از حریف جلوتر باشد. اگر امتیاز (برابر شش) شود، گیم باید ادامه یابد تا این اختلاف حاصل شود.

    در روش «تای-بریک» امتیاز دهی باید از سیستم عددی انجام شود. (البته در مسابقات آزاد فرانسه در ست آخر یا پنجم تای برک وجود ندارد و بازی تا زمان اختلاف دو گیم ادامه می‌یابد) بازیکنی که نوبت سرویس او باشد برای تعیین امتیاز اول سرویس می‌کند.

    حریف او برای تعیین امتیازات دوم و سوم سرویس می‌کند و از آن به بعد هر بازیکن به تناوب برای دو امتیاز بعدی سرویس می‌کند تا برنده گیم مشخص شود. از امتیازات اول باید به تناوب از نیمه راست و چپ سرویس کرد، که در ابتدا از نیمه راست شروع می‌شود.

    اگر سرویس از نیمه اشتباه زمین زده شود و معلوم نگردد تمام نتایج بازی که از آن سرویس یا سرویسهای اشتباه در محل سرویس به محض آشکار شدن باید تصحیح شود. (توضیح آنکه بجز برای امتیاز اول که سرویس از نیمه راست زده می‌شود، برای هر دو امتیاز بعدی تا پایان «تای-بریک» هر بازیکن به ترتیب اول از نیمه چپ و سپس از نیمه راست سرویس می‌کند) بازیکنان باید پس از هر شش امتیاز و در خاتمه گیم «تای-بریک» اقدام به تعویض زمین بنماید.

    یوهٔ امتیاز دهی در گیم‌های معمولی بدین صورت است:

    هر گاه بازیکنی امتیاز اول را بگیرد امتیاز ۱۵ برای آن بازیکن ثبت می‌شود. با گرفتن امتیاز دوم، امتیاز ۳۰ اعلام می‌شود. با گرفتن امتیاز سوم امتیاز آن بازیکن ۴۰ اعلام می‌شود.

    هر گاه بازیکن امتیاز چهارم را نیز بگیرد، امتیاز به صورت اعلام «گیم» مشخص می‌شود. مگر اینکه: اگر هر یک از دو بازیکن سه امتیاز بگیرند، حساب امتیاز «برابر» (دیویس) اعلام می‌شود و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به عنوان (آوانتاژ) «امتیاز» مثبت اعلام می‌شود.

    اگر همین بازیکن امتیاز دیگری بگیرد، برنده «گیم» می‌شود؛ ولی اگر حریف امتیاز بعدی را بگیرد، حساب امتیازات دوباره به صورت «برابر اعلام می‌شود. این کار به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا آنکه یکی از بازیکنان پس از اعلام نتیجه برابر دوباره امتیاز بگیرد که نتیجه «گیم» به نفع آن بازیکن اعلام می‌شود.

  • علی توسلی فرا
  • فن کمر، مهارتى است که کشتى‌گیر مجرى در حالت سرشاخ و با شیوه‌هاى مختلف گرفتن مانند یک دست کمر، یک دست گردن، دو دستگردن، گرفتن دو مچ حریف و با دست‌هاى قلاب‌شده و یا قلاب‌نشده، در گارد موافق، مخالف و یا مختلط و با روش‌هاى چرخشی، پرتابی،قدرتی، استارتى - انفجاری، تو حلق، و خَف کردن، به‌صورت تهاجمى و یا در وضعیت تدافعی، با استفاده از چرخش کمر در زیر بدنحریف، او را به روى پل مى‌رود.

    فن کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن (بدون قلاب کردن دست‌ها) (چرخشى - پرتابى) 
    (Flying mare)

    - طریقهٔ گرفتن :

    در فن، کمر در گارد موافق حالت یک دست گردن (بدون قلاب کردن دست‌ها) کشتى‌گیر مجرى در گارد موافق، بازوى دست گارد حریف رابا دست غیرگارد خود گرفته، دست گارد خود را دور گردن او قرار مى‌دهد.

     

    - روش اجراء :

    با قرار دادن پنجهٔ پاى گارد خود روبه‌روى پنجهٔ پاى گارد حریف و سپس قرار دادن پاى غیرگارد خود به پشت پاى گارد خود از داخل، درحالى که زانوها نیمه‌خمیده هستند و با چرخش روى پنجهٔ پاها، کمر و نشیمنگاه خود را به زیر مرکز ثقل بدن حریف مى‌برد به‌طورى‌کهنیمى از کمر و نشیمنگاه از زیر بدن حریف خارج مى‌شود. در همین لحظه با کشش بالاتنهٔ حریف به طرف پائین و راست کردن پاهاىخمیدهٔ خود و وارد آوردن ضربهٔ کمر و نشیمنگاه خود به زیر بدن حریف، او را از روى تشک بلند کرده، از روى بدن خود به گونه‌اى پرتابمى‌کند که مستقیماً روى پل مى‌رود.

     

    - نتیجه‌گیرى :

    با اجراء فن کمر به شیوهٔ چرخشى - پرتابی، حریف مستقیماً به روى پل مى‌رود و سه امتیاز فنى به کشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد و درصورتى که مجری، پل‌شکن را کامل اجراء کند، حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - فن کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن (بدونقلاب کردن دست‌ها)، چرخشى - پرتابى).

     

     

    فن کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن (بدون قلاب کردن دست‌ها) (چرخشى - پرتابى)

    فن کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن، با قلاب کردن دست‌ها (Flying mare)

    - طریقهٔ گرفتن :

    هنگامى که دو کشتى‌گیر به حالت یک دست کمر و با دست‌هاى قلاب‌شده باهم سرشاخ شده‌اند، کشتى‌گیر مجرى با قرار دادن پاى گاردخود به داخل پاهاى حریف و فشردن بالاتنهٔ حریف به سینهٔ خود، دست‌هاى قلاب‌شدهٔ خود را بالا آورده، یک دست و گردن حریف را کاملاًو به‌طور محکم در اختیار مى‌گیرد.

     

    - روش اجراء :

    مجرى با فشردن دست و گردن حریف به روى سینهٔ خود، هنگامى که حریف واکنش نشان مى‌دهد و کمر و نشیمنگاه خود را عقبمى‌کشد، در همین لحظه، فضائى به‌منظور چرخش کمر و نشیمنگاه مجرى در زیر مرکز ثقل بدن حریف ایجاد مى‌شود که با قرار دادنپاى غیرگارد به پشت پاى گارد خود، که هر دو نیمه خمیده هستند و کشش بالاتنهٔ حریف به‌طرف پائین و راست کردن پاهاى نیمه‌خمیدهٔخود و ضربهٔ کمر و نشیمنگاه به زیر بدن حریف، او را به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً به روى پل مى‌رود.

     

    - نتیجه‌گیرى :

    با اجراء فن، کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن، با قلاب کردن دست‌ها حریف مستقیماً به روى پل مى‌رود و سه امتیاز فنى بهکشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد و در صورتى‌که مجرى عمل پل‌شکن را کامل اجراء کند حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - فن کمر در گاردموافق، حالت یک دست گردن، با قلاب کردن دست‌ها).

    فن کمر، مهارتى است که کشتى‌گیر مجرى در حالت سرشاخ و با شیوه‌هاى مختلف گرفتن مانند یک دست کمر، یک دست گردن، دو دست گردن، گرفتن دو مچ حریف و با دست‌هاى قلاب‌شده و یا قلاب‌نشده، در گارد موافق، مخالف و یا مختلط و با روش‌هاى چرخشی، پرتابی، قدرتی، استارتى - انفجاری، تو حلق، و خَف کردن، به‌صورت تهاجمى و یا در وضعیت تدافعی، با استفاده از چرخش کمر در زیر بدن حریف، او را به روى پل مى‌رود.

     فن کمر در گارد موافق، حالت یک دست گردن (بدون قلاب کردن دست‌ها) (چرخشى - پرتابى)
    (Flying mare)

    - طریقهٔ گرفتن :
    در فن، کمر در گارد موافق حالت یک دست گردن (بدون قلاب کردن دست‌ها) کشتى‌گیر مجرى در گارد موافق، بازوى دست گارد حریف را با دست غیرگارد خود گرفته، دست گارد خود را دور گردن او قرار مى‌دهد.

    - روش اجراء :
    با قرار دادن پنجهٔ پاى گارد خود روبه‌روى پنجهٔ پاى گارد حریف و سپس قرار دادن پاى غیرگارد خود به پشت پاى گارد خود از داخل، در حالى که زانوها نیمه‌خمیده هستند و با چرخش روى پنجهٔ پاها، کمر و نشیمنگاه خود را به زیر مرکز ثقل بدن حریف مى‌برد به‌طورى‌که نیمى از کمر و نشیمنگاه از زیر بدن حریف خارج مى‌شود. در همین لحظه با کشش بالاتنهٔ حریف به طرف پائین و راست کردن پاهاى خمیدهٔ خود و وارد آوردن ضربهٔ کمر و نشیمنگاه خود به زیر بدن حریف، او را از روى تشک بلند کرده، از روى بدن خود به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً روى پل مى‌رود.

  • محمدرضا توانگر
  • فنی است در کشتی که پاهای حریف را گرفته و اورا می پیچانیم تا کمرش با زمین برخورد کرده و امتیاز دهد .اصطلاحا اگر کسی را در جدل و رقابت کاری ویا فکری با مشکل روبرو کرده و تمرکز رقیب را مختل کنیم واورا گیج و سردرگم کنیم او را فتیله پیچ کرده ایم.فن فیتیله پیچ

  • امیرحسین قره داغی رشته مدیریت صنعتی ۹۸۲۰۷۹۹۴۰ تحقیق در مورد ورزش چوگان
  • چوگان ورزش ‌کهن که ریشه ایرانی دارد، این ورزش متعلق به کشور ایران است، امروزه این بازی به عنوان ورزشی جهانی تبدیل شده‌ است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. در ادامه با این ورزش آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

    امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ (میلادی) تا سال ۱۹۳۹ (میلادی) به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم‌اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده‌است و از دیر باز در خود ایران بازی میشده و قدمتی چند صد ساله دارد اما این ورزش در زادگاه خود ایران چندان مورد اقبال عمومی نیست.

    لازم به ذکر است در سال ۱۹۳۶ در المپیک برلین با توجه به عدم وجود اجماع جهانی یا حداقل حمایت از طرف کشور خاستگاه آن – ایران– از بازی‌های المپیک حذف شد.

    تاریخچه ورزش چوگان

    این بازی از نزدیک ۶۰۰ سال قبل از میلاد در ایران شکل گرفت و در زمان هخامنشیان بازی می‌شده‌است. چوگان به هنگام کشور گشایی داریوش اول در هند، در آن سرزمین رواج یافت. همچنین در دوره ساسانیان بخشی از فرهنگ بازی‌های این دوره بوده‌است.

    پس از اسلام تازیان بازی چوگان را از ایرانیان آموختند و آن را “صولجان” نامیدند. رودکی نخستین شاعری است که پس از اسلام از چوگان گفتگو می‌کند و فردوسی نیز فراوان از آن نام می‌برد. فردوسی قصهٔ چوگان بازی سیاوش و افراسیاب را به نظم درمی‌آورد و در جای دیگری می‌گوید:

    همه کودکان را به چوگان فرست بیارای گوی و به میدان فرست

    سعدی، حافظ، ناصرخسرو و مولانا هم به چوگان اشاره کرده‌اند. مغولان پس از حمله به ایران و در زمانی که با فرهنگ و هنر ایران آشنا می‌شوند چوگان بازی را نیز یاد گرفته و در سراسر امپراطوری وسیع خود رواج می‌دهند. می‌توان گفت که گرایش کشورهای شرق آسیا به چوگان به همین دلیل است. از این دوره به‌عنوان جدّی‌ترین برهه خروج چوگان از ایران یاد می‌شود.

    چوگان در دوره صفویه به شکوفایی رسید. اسناد تاریخی نشان داده‌اند که شاه عباس چوگان باز بوده‌است و حتی پیش از اینکه به اصفهان بیاید در قزوین که پایتخت ایران بوده چوگان بازی می‌کرده‌است.

  • امیر حسین جاوند
  • امیر حسین جاوند 

    کشتی ۱ قوانین 

    مقررات  کشتی فرنگی

    - بر مبنای قانون بین المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن آرام رقیب جایز است. ولی هر مدل گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای رقیب را به خطر بیندازد مثل گرفتن گلو ممنوع است. همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. جدیدترین قانون کشتی فیلا که از سال ۲۰۱۳ به اجرا در می‌اید اینگونه است:

     

    - کشتی در دو زمان ۳ دقیقه ای برگزار میشود .

     

    - شمارش امتیازها بصورت مجموع هر دو زمان خواهد بود.

     

    - خاک کردن ۲ امتیاز دارد. خارج شدن رقیب از تشک و پوئن- اخطار تنها یک امتیاز خواهد داشت.

     

    - در کشتی فرنگی هنگامی که امتیاز فنی یک کشتی گیر در هر زمان یا در مجموع به اختلاف ۸ برسد، کشتی فورا قطع و برنده اعلام خواهد شد.

     

    - برخورد شانه ها با تشک، ضربه فنی به حساب می آید .

     

    - در کشتی فرنگی وضعیت اخطار متفاوت از کشتی ازاد است. نخستین تذکر بصورت هشدار است و به رقیب اجازه انتخاب میدهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا. دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش میدهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز برای رقیب در پی خواهد داشت. اگر کشتی گیری سه اخطاره شود، رقابت قطع میشود و حریفش با امتیاز ضربه فنی برنده میشود .

     

    - مسابقه ها می بایست روی تشک کشتی که حداقل ۱۰ متر قطر دارد برپا شود.

  • سجاد باصر
  • .

    -مهمترین تغییرات در دو رشته کشتی آزاد و کشتی فرنگی عبارتند از:
    1- نحوه جرایم کشتی گیر کم کار(پاسیو(P)) در کشتی فرنگی(یکی از وظایف اصلی تیم داوری تشخیص فعالیت واقعی در مقابل تلاش برای اتلاف وقت می باشد):
    - داواران باید با توجه به در نظر گرفتن سه آیتم ذیل نسبت به انتخاب کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی و درخواست پاسیو(P)(برای وی) اقدام کنند:
    الف- بعد از دو دقیقه، نتیجه کشتی صفر بر صفر باشد.
    ب- نتیجه کشتی مساوی است اما یکی از کشتی گیران بطور واضح و مشهود فعالیت بیشتری دارد.
    ج- یکی از کشتی گیران فعال است اما حریفش کاملا تدافعی است.
    2- نحوه اجرای قانون کم کاری(پاسیو(P)) در کشتی فرنگی:
    الف-در اولین پاسیو(P)، در مسابقه(بدون در نظر گرفتن کدامیک از کشتی گیران) کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و می تواند یکی از وضعیت های خاک، یا سرپا را انتخاب کند(این پاسیو(P) نمی تواند قبل از دو دقیقه درخواست شود).
    ب- در دومین پاسیو(P)، در مسابقه(بدون در نظر گرفتن کدامیک از کشتی گیران) کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و می تواند برای ادامه کشتی یکی از وضعیت های خاک، یا سرپا را انتخاب کند(پاسیو دوم(P) نمی تواند قبل از 4:30 ثانیه درخواست شود).
    ج- در سومین پاسیو(P) یا کم کاری های بعدی، کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و بدون قطع کشتی باید مبارزه ادامه یابد.
    تبصره: در کشتی فرنگی نونهالان و نوجوانان که مسابقات در دو تایم دو دقیقه ای انجام می شود، با در نظر گرفتن سه آیتم اصلی در خصوص نحوه دادن اخطار(پاسیو(P))که در متن بالا ذکر شد، اخطار اول نمی تواند قبل از 2:30 ثانیه درخواست گردد.
    3-موقعیت اولیه کشتی گیران در حالت خاک نشستن قبل از سوت داور(در کشتی آزاد و فرنگی):
    - کشتی گیر مدافع که باید در خاک قرار بگیرد می بایست ابتدا روی شکم در مرکز تشک دراز بکشد و دست هایش کاملا به سمت جلو و طرفین، و پاها به سمت عقب و طرفین کشیده شود(بنابراین پاها و دست ها نباید خیلی نزدیک همدیگر باشد).حالت سر کشتی گیر مدافع باید به حالت نرمال یا روی تشک تماس داشته باشد و یا بالا باشد. دست ها و پاهای کشتی گیر مدافع نباید قبل از سوت داور، بالا بیاید بلکه باید به تشک بچسبد. سینه کشتی گیر مدافع نیز نباید بالا باشد.
     - بعد از اینکه کشتی گیر مدافع در حالت صحیح در خاک قرار گرفت کشتی گیر مهاجم در کنار(بغل) کشتی گیر مدافع قرار می گیرد و دو زانویش باید رو تشک باشد و بدون فشار آوردن به پهلوی حریف، کف دست های خود را بدون هیچ مزاحمتی روی کمر مدافع قرار دهد(قسمت بالایی کمر(روی کتف ها باشد). نوک پنجه های دست مهاجم نیز باید به سمت سر مدافع باشد.
    پس از سوت داور کشتی آغاز و مانند قوانین سابق مدافع نباید بصورت غیر قانونی کشتی را در حالت خاک بلوکه کند و یا ببندد.
    4- نحوه مجازات کشتی گیران خاطی برای فرار از فن، فراز از تشک، جلوگیری از اجرای فن حریف با عمل خطا و یا دیگر مواردی که نیاز به دادن اخطار و امتیاز باشد در کشتی آزاد و فرنگی در همه شرایط یک اخطار برای کشتی گیر خاطی و یک امتیاز برای حریف در برخواهد داشت و این تخطی از مقررات اگر در حالت سرپا باشد می بایست برای شروع مجدد ادامه کشتی در حالت سرپا باشد و اگر در خاک این تخطی انجام شود، شروع مجدد باید در حالت خاک باشد.
    -برای فرار از فن در منطقه اصلی تشک اگر بیش از15  ثانیه از وقت کشتی باقی مانده باشد داور یک بار کشتی را قطع می کند و به مدافع تذکر می دهد. اما اگر در این فرار از فن کمتر از پانزده ثانیه وقت باقی مانده باشد داور می بایست بدون قطع کشتی ابتدا با استفاده از اصطلاحات به کشتی گیر خاطی تذکر و هشدار دهد و در صورت ادامه دادن فرار از فن داور باید سه الی چهار ثانیه قبل از اتمام زمان کشتی سوت بزند و کشتی را متوقف کند و درخواست یک اخطار برای خاطی و یک امتیاز برای حریفش کند.
    5- تغییر اوزان کشتی فرنگی و آزاد و افزایش اوزان رده های سنی مختلف و افزایش آن به ده وزن و سایر مقررات:
    -اوزان رده های سنی بزرگسالان، زیر 23 سال(امیدها) و جوانان
    کشتی آزاد: 57، 61، 65، 70، 74، 79، 86، 92، 97 و 125 کیلوگرم
    اوزان المپیکی:57، 65، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم
    کشتی فرنگی: 55، 60، 63، 67، 72، 77، 82، 87، 97 و 130 کیلوگرم
    اوزان المپیکی:60، 67، 77، 87، 97 و 130 کیلوگرم
    -رده های سنی نونهالان(آزاد و فرنگی):
    34 تا 38 ، 41، 44، 48، 52، 57، 62، 68، 75 و 85 کیلوگرم
    -رده ای سنی نوجوانان(آزاد و فرنگی):
    41 تا45، 48، 51، 55، 60، 65، 71، 80، 92، 110 کیلوگرم
    - مسابقات هر گروه وزنی در کشتی آزاد و فرنگی در دو روز برگزار شود.
    -وزن کشی مسابقات در دو روز خواهد بود صبح روز اول بدون ارفاق وزن و صبح روز دوم با دو کیلوگرم ارفاق انجام خواهد شد(ارفاق وزن فقط تا پایان سال 2018 میلادی می باشد).مدت زمان وزن کشی روز اول 30 دقیقه ای و روز دوم 15دقیقه است.
    -مسابقات با کمتر از 8 ورزشکار در یک وزن درسیستم جدول نوردیک(Nordic) بدین صورت تغییر پیدا کرد:
    -اگر تعداد کشتی گیران کمتر از 6 نفر باشد در یک گروه مبارزه خواهند کرد اما اگر 6 و یا 7 کشتی گیر در یک وزن باشند باید مسابقات خود را طبق قرعه در دو گروه انجام دهند و مرحله نیمه نهایی به صورت ضربدری بین نفرات اول و دوم گروه انجام خواهد شد.
    در سیستم نوردیک معیار رده بندی عبارتند از :
    1- تعداد پیروزی
    2- اگر دو کشتی گیر تعداد پیروزی برابر داشته باشند مسابقه رودروی آن ها رده بندی را مشخص می کند.
    3- اگر بیش از دو کشتی گیر تعداد پیروزی برابر داشته باشند به ترتیب امتیاز طبقه بندی(مثبت)، بیشترین ضربه فنی، بیشترین پیروزی با امتیاز عالی؛ بیشترین امتیازات فنی کسب شده و کمترین امتیازات فنی از دست داده شده  و در نهایت کمترین شماره قرعه برای تعیین فرد پیروز لحاظ می شود

  • ابوالفضل رستمی
  • ابوالفضل رستمی / دانشگاه آزاد کرج/قوانین کشتی/کلاس کشتی ۱

     

    بر اساس مقررات بین‌المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف مجاز است. اما هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتیاعضای حریف را به خطر بیندازد مانند گرفتن گلو ممنوع است.

    همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود و سهاخطار کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند. در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد. مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل 10 متر قطر دارد برگزار شود.

    اوزان:

    دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتیفرنگی و آزاد در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰کیلوگرم برگزار می‌شود.

    در رده نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در رده نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و درجوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

    مسابقات کشتی زنان در المپیک در چهار وزن ۴۸ کیلوگرم، ۵۵ کیلوگرم، ۶۳ کیلوگرم و ۷۲ کیلوگرم برگزار می‌شود. اما مسابقات قهرمانیجهان در هفت وزن (از ۴۴ تا ۷۲ کیلوگرم) انجام می‌شود.

    زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی

    طبق قوانین بین المللی زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان4 دقیقه ای تعیین شده است . در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز مساوی شدند بلافاصله کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده طبق قانون فیلا مشخص می‌شود.

    سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتیبا کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشارهکرد.

    تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتیفرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازههمین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود. نحوه برد و باخت

    1- ضربه فنی : در این حالت کشتی گیر برنده در جدول مسابقات 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت.

    2- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیازاگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق می‌گیرد.

    3- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف کمتر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهدگرفت.

    ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

    مصدومیت و ادامه ندادن به بازی :

    حاضر نشدن به کشتی و اعمال خلاف مقررات انجام دادن موجب می شود که به برنده 4 امتیاز و بازنده 0 امتیاز داده شود.اگر کشتیگیر در مسابقه 3 اخطاره شود کشتی بلافاصله قطع و در این حالت برنده 4 امتیاز و بازنده 0 می گیرد.

    توضیح اینکه: کلیه مسابقات رسمی در هر وزن به صورت یک حذفی و طبق مقررات فیلا برگذار خواهد شد.

    مقررات جدید کشتی مصوبه فدراسیون بین المللی کشتی «فیلا»

    •         زمان رقابت های کشتی نوجوانان ۱۶ - ۱۷ سال در سه زمان ۱:۳۰ دقیقه‌ای و جوانان و بزرگسالان در سه زمان ۲دقیقه ای با ۳۰ ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد. هر زمان دو دقیقه ای از کشتی‌ها برای خود دارای استقلال است وکشتی‌گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند، به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیاز به برگزاری زمان سومنیست.
    •         کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ای موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن سه امتیازی شوند، بدونتوجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف، برنده خواهند بود. در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و ازکشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند. در صورت ادامه ندادن، نتیجه آن زمان دو دقیقه ای کشتی به سود کشتی گیر برتراعلام خواهد شد.
    •         اگر در یک زمان کشتی، اخلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد، رییس تشک موظف است پس از به حالتعادی درآمدن کشتی، دستور قطع آن را به داور وسط بدهد، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال می کند کشتی راادامه می دهد یا خیر، در صورت ادامه ندادن، نتیجه زمان دو دقیقه ای کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد.

    توضیح: در شرایط فینال برای ادامه کشتی سوال نخواهد شد.

    •         ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیلهمجری سرپا در وسط تشک خواهد بود.
    •         تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند، پس از در نظر گرفتن امتیازجریمه و اخطار از سوی داوران، ادامه کشتی در خاک خواهد بود. در بقیه حالات ادامه کشتی، در هر شرایطی پس از قطع ازسوی داور، سرپا در وسط کشتی دنبال خواهد شد.
    •         کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود، در واقع تنها ضربه فنیاست که در هر زمانی روی دهد، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود.
    •         چنانچه کشتی در یک زمان دو دقیقه ای با نتایج ۱ ۱، ۲ ۲، ۴ ۴ و ۶ ۶ مساوی به اتمام برسد، برنده کشتی کسیخواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد. در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها، کشتی گیری که آخرین امتیاز رادریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد.
    •         فرار از تشک و فرار از فن، تمارض، استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهدبود.
    •         در هر زمان از طول کشتی، تعداد اخطارهای کشتی گیری به ۳ برسد بازنده کشتی خواهد بود، حتی اگر از نظرامتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد.
    •         در شرایط ضربه فنی، سه اخطاره شدن، حاضرنشدن روی تشک به هر نحوی، آسیب دیدگی، کشتی گیر برندهصاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت.
    •         اجرای مکرر بارانداز و فتیله پنچ مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند.
    •         چنانچه کشتی گیری در کش وقوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دستخواهد داد، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شودیک امتباز از دست می دهد.
    •         در مقررات جدید اخطار کم کاری (پاسیو) وجود ندارد، در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس ازیک بار تذگر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد.
    •         کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا به طور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند، خطاکاش شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهند شد. توضیح: در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشدزمان استراحت مجاز پزشکی بدن در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده محفوظ خواهد بود.
    •         فاصله بین دو کشتی از ۳۰ به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.
    •         فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود.
    •         کشتی گیرانی که در داخل تشک به حالت ریسک اقدام به اجرای فن می کنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریفقرار می گیرند، امتیازی از دست نمی دهند، اما اگر به حالت ریسک در منطقه ران اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک درخاک حریف قرار گیرند، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود.
    •         در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد و ادامه کشتیسرپا در وسط تشک خواهد بود.
    •         چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ای با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده از توست سکهمجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنن که شامل شرایط ذیل است:
    1. زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری ۳۰ ثانیه خواهد بود، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دستیابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه می شود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید.
    2. در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشتهباشد، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید.
    3. در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشتهباشد، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید.
    4. در کشتی فرنگی اگر برنده توست موفق به حفت کردن دستان خود به دور کمر حریف شود، داور موظف است بلافاصله سوت آغازکشبی را بزند، حتی اگر دستان حریف باز باشد، در واقع در این شرایط فقط برنده توست برای داور مهم است.
    5. هرگز باز شدن دست مجری یا مدافع پس از سوت داور شامل جریمه و منجر به قطع کشتی نمی شود و تمها کسب امتیاز قبل ازپایان ۳۰ ثانیه تعیین شده منجر به قطع کشتی خواهد شد، اگر برنده توست نتواند تا ۳۰ ثانیه امتیازی کسب کند با یک امتیاز ویک اخطار جریمه مواجه خواهد شد.
    6. پای هر یک از کشتی گیراین در شرایط عادی در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گثیریاز تشک خارج شد با یک امتیاز و یکاخطار جریمه خواهد شد.
    7. هر یک از کشتی گیران بدون تلاش برای اجرای فن و به صورت هول حریف را از تشک خارج کند نه تنها امتیازی دریافت نمی کندبلکه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد.
    8. در خم گیری، داور موظف است پس از گرفتن خم از سوی برنده توست و بلافاصله پس از لمس دستان مدافع با بدن وی سوت آغازکشتی را بزند، پس از سوت اگر پای مدافع از دستان برنده توست خارج شود و یا حتی کشتی به حالت رودررو هم در بیاید دارومجاز به قطع کشتی نیست، تنها کسب امتیاز یا پایان مدت ۳۰ ثانیه منجر به قطع کشتی خواهد بود. در واقع برنده توست ۳۰ ثانیهفرصت دارد که به هر شکلی حتی پس از خارج شدن پای حریف از دستان وی موفق به کسب امتیاز شود، در غیر این صورت بایک امتیاز و یک اخطار جریمه می شود و زمان دو دقیقه ای مسابقه به سود حریف به اتمام خواهد رسید.
    9. در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری داور مجاز به لمس کشتی گیران نیست.
    10. کشتی گیرانی که یک بار از اجرای دستور داور سرپیچی کنند (چه مدافع چه مجری) اگر برای بار دوم عمل خود را تکرار کنند بایک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد
  • اروین اریانپور
  • 1- زمان کشتی نوجوانان 16-17 سال در سه زمان 30/1 دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان 2 دقیقه ایی با 30 ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

    2- کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن 3 امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    3- هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    تذکر : در شرایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

    4- ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

    5- تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .

    6- کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

    7- چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج 1-1 ، 2-2 ، 4-4 و 6-6 و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

    8- فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

    9- در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

    10- در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

    11- اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

    12- چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد .

    13- در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار ******** کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر ***.

    14- کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

    تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

    15- فاصله بین دو کشتی از 30 به 15 دقیقه کاهش یافته است .

    16- فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    17- کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    18- در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

  • اروین اریانپور
  • اروین اریانپور دانشگاه ازاد اسلامی درس کشتی ۱ 

    قوانین کشتی ۱ 

    1- زمان کشتی نوجوانان 16-17 سال در سه زمان 30/1 دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان 2 دقیقه ایی با 30 ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

    2- کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن 3 امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    3- هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    تذکر : در شرایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

    4- ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

    5- تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .

    6- کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

    7- چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج 1-1 ، 2-2 ، 4-4 و 6-6 و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

    8- فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

    9- در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

    10- در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

    11- اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

    12- چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد .

    13- در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار ******** کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر ***.

    14- کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

    تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

    15- فاصله بین دو کشتی از 30 به 15 دقیقه کاهش یافته است .

    16- فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    17- کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    18- در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

  • امیر حجت
  • مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل 10 متر قطر دارد برگزار شود.

    اوزان:

    دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

    در رده نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در رده نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

    مسابقات کشتی زنان در المپیک در چهار وزن ۴۸ کیلوگرم، ۵۵ کیلوگرم، ۶۳ کیلوگرم و ۷۲ کیلوگرم برگزار می‌شود. اما مسابقات قهرمانی جهان در هفت وزن (از ۴۴ تا ۷۲ کیلوگرم) انجام می‌شود.

    زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی

    طبق قوانین بین المللی زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان 4 دقیقه ای تعیین شده است . در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز مساوی شدند بلافاصله کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده طبق قانون فیلا مشخص می‌شود.

    سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشاره کرد.

    تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود.

    نحوه برد و باخت

    1- ضربه فنی : در این حالت کشتی گیر برنده در جدول مسابقات 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت.

    2- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیاز اگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق می‌گیرد.

    3- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف کمتر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهد گرفت.

    ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

  • سپهر عیسی پور
  • دوخم چنار انداز

    این فن در حالت گارد مخالف انجام می شود.

     

    مرحله اول

     

    ابتدا با اجرای فنونی از جمله سرزیر بغل،دستو و…،به پاهای حریف نزدیک می شویم(از سد دست های حریف عبور می کنیم)سپس جلوی حریف زانو زده و پاهای حریف را از ناحیه ران با هر دو دست خود دراختیار می گیرم به گونه ای که سر ما به پهلوی حریف می چسبد.

     

    آسیب شناسی مرحله اول:

     

    در این مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

     

    مرحله دوم

     

    سپس پای غیر گارد (چپ)خود را در پشت مچ پا ی گارد (راست)حریف قرار می دهیم و به کمک سرو سینه ی خود که به سمت جلو و روی پاهای حریف نیرو وارد می کنندمانع حرکت پاهای حریف می شویم و حریف را به سمت پشتش نا متعادل می کنیم.

     

    آسیب شناسی مرحله دوم:

     

    در این مرحله هنگام بردن پای غیر گارد به پشت پای حریف امکان آسیب به زانو وجود دارد.

     

    مرحله سوم

    سپس حریف را کاملا نامتعادل کرده و به پل برده و ضربه می کنیم.

     

    آسیب شناسی مرحله سوم:

     

    در این مرحله به علت فشاری که توسط قفسه سینه برای خاک کردن حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها وجود دارد.

    سپهر عیسی پور 

    کلاس :دوشنبه و چهارشنبه 

    ساعت :۲:۱۵الی۳:۴۵

  • ابوالفضل رستمی
  • ابوالفضل رستمی

    کشتی یک/استاد جلالی مجد/تحقیق دوم در مورد فن کول انداز

     

     

     

    کول‌انداز، مهارتى است که کشتى‌گیر مجرى در گارد موافق یا مخالف، با گرفتن یک دست حریف در حالت‌هاى مختلف، از داخل یا از خارج، به روش‌هاى متنوع مانند چرخشى - پرتابی، استارتى - انفجارى و یا قدرتی، در موقعیت تهاجمى و یا تدافعی، با انداختن حریف به روى شانه و یا بازوى خود و بردن کمر و یا نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف، او را از بالاى کول خود به روى تشک به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً به روى پل رود. 
        
    کول‌انداز در گارد موافق، چرخشى - پرتابى از بالا، با انداختن حریف به روى شانه، اجراء از داخل(Buttocks)

     - طریقهٔ گرفتن :     

    هنگامى که دو کشتى‌گیر در گارد موافق، به حالت یک دست گردن یا یک دست کمر باهم سرشاخ شده‌اند، کشتى‌گیر مجرى دست گارد حریف را که به زیر بغل دست غیرگارد خود قرار دارد محکم مى‌گیرد. 
        
    - روش اجراء : 
        
    بعد از گرفتن دست حریف به‌طور محکم، در حالى که پاى گارد مجرى روبه‌روى پاى گارد حریف قرار دارد، پاى غیرگارد خود را نیز به پشت پاى گارد خود قرار مى‌دهد به‌طورى‌که پاها به حالت نیمه‌خمیده در مى‌آیند و سپس با کشش بالاتنهٔ حریف به طرف پائین سعى در خم کردن حریف مى‌کند تا به این وسیله فضائى براى چرخش کمر و نشیمنگاه مجرى به زیر مرکز ثقل بدن حریف ایجاد شود و در همین لحظه با راست کردن پاها و کشش حریف به طرف پائین و وارد ساختن ضربهٔ کمر و نشیمنگاه به زیر بدن حریف، او را به گونه‌اى پرتاب مى‌کند تا مستقیماً به روى پل رود.  
       
    - نتیجه‌گیرى :   
      
    فن، کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از بالا، پل‌شکن در حالت یک دست کمر اگر با زیبائى اجراء شود پنج امتیاز فنى و اگر فقط حریف به‌طور مستقیم به روى پل رود، سه امتیاز فنى و اگر غیرمستقیم به پل رود، دو امتیاز فنى به کشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد و در صورتى‌که مجرى عمل پل‌شکن را از پهلو در حالت یک دست کمر به‌طور کامل اجراء نماید، حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از بالا، پل‌شکن در حالت یک دست کمر) و در صورتى‌که مجرى به بالاى سر حریف رفته، در حالت یک دست و گردن، عمل پل‌شکن را کامل اجراء کند، حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - کول‌انداز در گارد موافق، چرخشى - پرتابى از بالا، پل‌شکن از بالاى سر).
     

    کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از بالا، پل‌شکن در حالت یک دست کمر 
     

    کول‌انداز در گارد موافق، چرخشى - پرتابى از بالا، پل‌شکن از بالاى سر

        
        
    کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از پهلو، با انداختن حریف روى بازو (اجراء از داخل)


    - طریقهٔ گرفتن :   
      
    هنگامى که دو کشتى‌گیر در گارد موافق به حالت یک دست گردن یا یک دست کمر باهم سرشاخ شده‌اند، کشتى‌گیر مجرى دست گارد حریف را که زیربغل دست غیرگارد او قرار دارد محکم مى‌گیرد.   
      
     - روش اجراء :     

    مجرى با قرار دادن پاى گارد خود روبه‌روى پاى گارد حریف، با کشش حریف به‌طرف پائین سعى مى‌کند که او را خم کند و فضائى براى چرخش در زیر بدن او ایجاد نماید. سپس با قرار دادن پاى غیرگارد خود به پشت پاى گارد خود و با بردن کمر و نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف با یک عمل نیم‌چرخش، حریف را به روى بازوى دست گارد خود مى‌اندازد و با کشش بالاتنهٔ حریف به‌طرف پائین و ضربهٔ کمر و نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف، او را از پهلو به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً به روى پل رود.     

    - نتیجه‌گیرى :     

    با اجراء فن، کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از پهلو، با انداختن حریف روى بازو (اجراء از داخل) حریف اگر مستقیم به روى پل رود، سه امتیاز فنى و اگر غیرمستقیم به پل رود، دو امتیاز فنى به کشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد و در صورتى‌که، مجرى عمل پل‌شکن را کامل اجراء کند، حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - فن کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از پهلو، با انداختن حریف روى بازو - اجراء از داخل).
     

    فن کول‌انداز در گارد موافق، چرخش - پرتابى از پهلو، با انداختن حریف روى بازو (اجراء از داخل)

        
        
    کول‌انداز در گارد مخالف، چرخشى - پرتابی، اجراء از بیرون (Buttocks)

    - طریقهٔ گرفتن :     

    هنگامى که دو کشتى‌گیر در گارد مخالف، باهم سرشاخ شده‌اند، کشتى‌گیر مجرى دست گارد حریف را به حالت یک دست دو دست محکم در اختیار مى‌گیرد.     

    - روش اجراء :   
      
    مجرى با کشیدن حریف به‌طرف پائین سعى مى‌کند حریف را خم کند تا به این وسیله فضائى براى نفوذ و چرخش به زیر مرکز ثقل بدن حریف ایجاد شود و سپس با قرار دادن پاى گارد خود به جلوى پاى غیرگارد حریف (پاى دور حریف) و بردن کمر و نشیمنگاه خود به زیر بدن حریف با پاهاى نیمه‌خمیده، او را به روى بازوى خود مى‌اندازد و در یک لحظه به‌طور همزمان با راست کردن پاهاى نیمه‌خمیدهٔ خود و کشیدن حریف به‌طرف پائین و وارد آوردن ضربهٔ کمر و نشیمنگاه خود به زیر مرکز ثقل بدن حریف، او را به گونه‌اى پرتاب مى‌کند که مستقیماً از بالا به روى پل مى‌رود.     

    - نتیجه‌گیرى :     

    با اجراء فن،‌ کول‌انداز در گارد مخالف، چرخشى - پرتابی، اجراء از بیرون، حالت یک دست دو دست، اگر حریف مستقیم به روى پل رود، سه امتیاز فنى و اگر غیرمستقیم به پل رود، دو امتیاز فنى به کشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد و در صورتى‌که مجرى عمل پل‌شکن را کامل اجراء کند، حریف ضربهٔ فنى مى‌شود (شکل - فن‌کول‌انداز در گارد مخالف، چرخشى - پرتابی، اجراء از بیرون، حالت یک دست دو دست). 
     

    فن ‌کول‌انداز در گارد مخالف، چرخشى - پرتابی، اجراء از بیرون، حالت یک دست دو دست

    + نوشته شده در شنبه نهم آذر ۱۳۹۲ ساعت 16:11 توسط محسن تدینی ثانی  | نظرات 

    ورزش کشتی رادر دوران نوجوانی باتوجه به اینکه پدرم احمدتدینی ثانی از مربیان کشتی خراسان است شروع کردم وموفق به اخذ عناوین برتر خراسان رضوی شدم درسال 90به جرگه داوران کشتی کشور پیوستم ودر سال 91موفق به اخذ مدرک درجه 2ملی داوری ازفدراسیون کشتی ایران شدم درسال 91درتوحیدشهرسبزوار با همکاری مسجد النبی (ص) توحیدشهروهیت کشتی سبزوار ومساعدت باشگاه ثامن الحجج(ع)واقای احمد تدینی سالن ورزشی را راه اندازی کردیم وعلاوه برکشتی سایر رشته ها نیز از این سالن بهره مند شوندباتوجه به وجوداستعدادهای فراوان در کشتی سبزوار وکمک های موسسه مالی ثامن الحجج (ع)به هیت کشتی سبزوارمتاسفانه پیشرفت کشتی سبزوارباتوجه به برخوداری از منابع مالی مناسب نبوده وخلا های اطلاع رسانی در فضای سایبری نیز احساس میشود بران شدم تا با کمال صداقت وانصاف این خلا راتا حدودی جبران نماییم به امید انکه کشتی سبزواربه جایگاه مناسب در سطح اول کشتی کشوربرسددرپایان اززحمات مربیان خوداقایان:احمد تدینی ثانی ،مهدی الیاسی پور،حسینعلی مشکانی،غلامرضا اشراقی،اسحاق اللهی فر،وهچنین مدرس کمیته داوران فیلا جناب اقای علی اکبر طهماسبی تشکر مینمایم

  • علی گمار
  • تحقیق کشتی یک 

    دوخم تاخت
    این فن بیشتر در حالت گارد ژاپنی اجرا می شود.

    مرحله اول

    ابتدا  با اجرای فنونی از جمله سر زیر بغل،دستو و…به پاهای حریف نزدیک می شویم (از سد دستهای حریف عبور می کنیم)سپس با فلکشن  کمر بدون این که زانو هایمان خم شوند هر دو دست خود را پشت زانوی پای گارد حریف می بریم و در یک لحظه با فلکشن بازوها و آرنج مان پای حریف را گرو می گیریم.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

    مرحله دوم
    پاهای حریف را به سمت خود بالا می کشیم به گونه ای که بدن ما بین دو پای حریف قرار بگیرد.در این وضعیت به پل رفته و ضربه می شود.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله به علت فشاری که حریف برای جلوگیری از خاک شدن به قفسه سینه ما وارد می کند امکان آسیب به دنده های ما و به علت فشاری که ما برای خاک کردن حریف به او وارد می کنیم  امکان آسیب به دنده های حریف وجود دارد.
    علی گمار کلاس دو شنبه و پنج شنبه ساعت ۲:۱۵۱

  • اروین اریانپور
  • به نام خدا
    تحقیق کشتی قوانین و فنون ان
    اروین اریانپور استاد:جلالی   دانشگاه ازاد روز ۲شنبه و ۴ شنبه ساعت ۱۶ الی ۱۷.۳۰

    برخی از قوانین کشتی در دو سبک آزاد و فرنگی عبارتند از:

    • کشتی در دو زمان ۳ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.

    • متیازات به صورت مجموع هر دو زمان خواهد بود.

    • خاک کردن ۲ امتیاز دارد. بیرون رفتن حریف از تشک و پوئن اخطار تنها یک امتیاز خواهد داشت.

    • در سبک کشتی فرنگی زمانی که امتیاز فنی یک کشتی گیر به اختلاف ۸ برسد و برای کشتی آزاد زمانی که به ۱۰ برسد، کشتی بلافاصله قطع و برنده اعلام خواهد شد.

    • در صورت برخورد شانه‌های کشتی گیر با تشک، ضربه فنی محسوب می‌شود.

    • در سبک کشتی فرنگی اولین تذکر به صورت هشدار است و به حریف اجازه انتخاب می‌دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا .

    • دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش می‌دهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز برای حریف در پی خواهد داشت. 

    • اگر کشتی‌گیری سه اخطاره شود، مسابقه قطع می‌شود و حریفش با امتیاز ضربه فنی برنده می‌شود.

    • کشتی باید روی تشکی که حداقل ۱۰ متر قطر دارد برگزار شود.

    • در کشتی آزاد، تذکر کم‌کاری مانند کشتی فرنگی نیست. اولین تذکر کم‌کاری از سوی داور به صورت هشدار زبانی اعلام می‌شود.

    • در اعلام تذکر دوم یک اخطار به کشتی‌گیر کم‌ کار (کشتی‌گیری که قبلاً تذکر دریافت کرده) داده می‌شود. و کشتی گیران ۳۰ ثانیه فرصت دارند فعال شوند، اگر کشتی‌گیری موفق به کسب امتیاز نشود، آن کشتی‌گیری که اخطار دریافت کرده، یک امتیاز و با یک اخطار نیز جریمه می‌شود.

    • در کشتی آزاد، اگر در پایان دو دقیقه از هر تایم کشتی گیران امتیازی نگیرند، داور به کشتی‌گیر کم کار اخطار می‌دهد که در این شرایط کشتی‌گیر کم‌کار ۳۰ ثانیه فرصت دارد امتیاز بگیرد وگر نه یک امتیاز به حریفش داده می‌شود.

    • درسبک کشتی آزاد نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود. و سه اخطار، کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند.

    • در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد.

    ☆فنون کشتی:

    فن بوسکش

    این فن یکی از کاراترین فنون کشتی است که رسول خادم قهرمان جهان در سال های نه چندان دور این فن را به طور احسن اجرا می کرد.

    آموزش:

    هر دو حریف راست گارد در روبروی هم قرار گیرند مجری فن دست راستش را بر گردن حریف میگذارد و با دست چپ پای راست حریف را می گیرد(پایی که جلو است) و به طرف جلو (به صورت اهرمی) یا به پهلو فشار می آورد تا حریف تعادل خود را از دست دهد.

    نکته 1 : برای گرفتن پا بهتر است کمی حریف را به طرف زمین بکشیم تا پای حریف به جلو آید و  فن را بهتر اجرا کنیم.

    نکته 2 :این فن را می توان از طرف راست و چپ و یا بر راست گارد ها و یا چپ گارد ها اجرا کرد.

    -دوخم تاخت

    این فن بیشتر در حالت گارد ژاپنی اجرا می شود.

    مرحله اول

    ابتدا  با اجرای فنونی از جمله سر زیر بغل،دستو و...به پاهای حریف نزدیک می شویم (از سد دستهای حریف عبور می کنیم)سپس با فلکشن  کمر بدون این که زانو هایمان خم شوند هر دو دست خود را پشت زانوی پای گارد حریف می بریم و در یک لحظه با فلکشن بازوها و آرنج مان پای حریف را گرو می گیریم.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

    مرحله دوم

    پاهای حریف را به سمت خود بالا می کشیم به گونه ای که بدن ما بین دو پای حریف قرار بگیرد.در این وضعیت به پل رفته و ضربه می شود.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله به علت فشاری که حریف برای جلوگیری از خاک شدن به قفسه سینه ما وارد می کند امکان آسیب به دنده های ما و به علت فشاری که ما برای خاک کردن حریف به او وارد می کنیم  امکان آسیب به دنده های حریف وجود دارد.

    دوخم چنار انداز

    این فن در حالت گارد مخالف انجام می شود.

    مرحله اول

    ابتدا با اجرای فنونی از جمله سرزیر بغل،دستو و...،به پاهای حریف نزدیک می شویم(از سد دست های حریف عبور می کنیم)سپس جلوی حریف زانو زده و پاهای حریف را از  ناحیه ران با هر دو دست خود دراختیار می گیرم به گونه ای که سر ما به پهلوی حریف می چسبد.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

    مرحله دوم

    سپس پای  غیر گارد (چپ)خود را در پشت مچ پا ی گارد (راست)حریف قرار می دهیم و به کمک سرو سینه ی خود که به سمت جلو و روی پاهای حریف نیرو وارد می کنندمانع حرکت پاهای حریف می شویم و حریف را به سمت پشتش نا متعادل می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله هنگام بردن پای غیر گارد به پشت پای حریف امکان آسیب به زانو وجود دارد.

    مرحله سوم

    سپس حریف را کاملا نامتعادل کرده و به پل برده و ضربه می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله سوم:

    در این مرحله  به علت فشاری که توسط قفسه سینه برای خاک کردن حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها وجود دارد.

    یک خم میانکوب

    این فن در گارد موافق انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می باشد:

    مرحله اول

    برای اجرای این فن  پس از نزدیک شدن به حریف به کمک فنونی از جمله سر زیر بغل ،دستو  و ...،در یک لحظه پای گارد(راست)حریف را با هر دو دستمان به نحوی گیریم که دست غیر گارد(چپ)ما مچ پای حریف را بگیرد و با دست گارد (راست)نیز  ران پای حریف را در اختیار می گیریم(دقت کنید که در این حالت باید سر و سینه کاملا به پای حریف  چسبیده باشد)سپس پا را اندکی از مین بلند کده و بالا می آوریم.

    آسیب شناسی مرحله اول:

    در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

    مرحله دوم

    بعد از این مرحله به طرف داخل بدن حریف(به سمت پای گارد)می  چرخیم و ران پای گارد حریف(راست)را با فشار دست های خودبه طرف پایین،نامتعادل می کنیم و بدین ترتیب حریف را به تشک نزدیک می کنیم.

    آسیب شناسی مرحله دوم:

    در این مرحله به علت فشاری که توسط قفسه سینه بر پای حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها  و هنگام خاک کردن حریف  به علت چرخش بر روی پا امکان آسیب به زانوی خود و حریف و امکان کشیدگی عضلات ران حریف وجود دارد.

    مرحله سوم

    حریف را به منظور ضربه کردن به پل می بریم.

    آسیب شناسی مرحله سوم:

    در این مرحله مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

  • سید علی میربزرگی
  • سید علی میربزرگی        کشتی۱           دانشگاه آزاد

    1- زمان کشتی نوجوانان 16-17 سال در سه زمان 30/1 دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان 2 دقیقه ایی با 30 ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

    2- کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن 3 امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    3- هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

    تذکر : در شرایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

    4- ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

    5- تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .
    6- کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

    7- چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج 1-1 ، 2-2 ، 4-4 و 6-6 و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

    8- فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

    9- در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

     10- در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

    11- اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

    12- چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد .

    13- در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار ******** کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر ***.

    14- کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

    تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

    15- فاصله بین دو کشتی از 30 به 15 دقیقه کاهش یافته است .

    16- فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    17- کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    18- در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    19- چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ایی با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده توست “ سکه ” مجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنند که شامل شرایط ذیل است :

    ** زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری 30 ثانیه خواهد بود ، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دست یابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

    ** در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان 30 ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد ، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید .

    ** در کشتی فرنگی اگر برنده توست موفق به جفت کردن دستان خود به دور کمر حریف شود ، داور موظف است بلافاصله سوت آغاز کشتی را بزند ، حتی اگر دستان حریف باز باشد ، در واقع در این شرایط فقط برنده توست برای داور مهم است .

    ** هرگز باز شدن دست مجری یا مدافع پس از سوت داور شامل جریمه و منجر به قطع کشتی نمی شود . تنها کسب امتیاز قبل از پایان 30 ثانیه تعیین شده منجر به قطع کشتی خواهد شد ، اگر برنده توست نتواند تا 30 ثانیه امتیازی کسب کند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهد شد .

    ** پای هر یک از کشتی گیران در شرایط عادی در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری از تشک خارج شود با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهند شد .

    ** هر یک از کشتی گیران بدون تلاش برای اجرای فن و به صورت هول حریف را از تشک خارج کند نه تنها امتیازی دریافت نمی کند بلکه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد .

    ** در خم گیری داورم موظف پس از گرفتن خم از سوی برنده توست و بلافاصله پس از لمس دستان مدافع با بدن وی سوت آغاز کشتی را برنده ، پس از سوت اگر پای مدافع از دستان برنده توست خارج شود و یا حتی کشتی به حالت رودر رو هم در بیاید داور مجاز به قطع کشتی نیست ، تنها کسب امتیاز تا پایان مدت 30 ثانیه منجر به قطع کشتی خواهد بود . در واقع برنده توست 30 ثانیه فرصت دارد که به هر شکلی حتی پس از خارج شدن پای حریف از دستان وی موفق به کسب امتیاز شود ، در غیر اینصورت با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و زمان دو دقیقه ایی مسابقه به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

    ** در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری داور مجاز به لمس کشتی گیران نیست .

    ** کشتی گیران که یکبار از اجرای دستور داور شرپیچی کنند ( چه مدافع چه مجری ) اگر برای بار دوم عمل خود را تکرار کنند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد .

    ** در جدول مسابقات تغییر تازه ای ایجاد نشده و رقابتها به همان شکلی که پیش از این از سوی فیلا اعلام شده بود برگزار خواهند شد .

  • عماد امیری
  • نام دانشجو:عماد امیری

     

    استاد:مهدی جلالی مجد 

     

    کشتی۱ قوانین

     

    *قوانین و مقررات کشتی به شرح به شرح زیر است .

     

    1- زمان کشتی نوجوانان 16-17 سال در سه زمان 30/1 دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان 2 دقیقه ایی با 30 ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

     

    2- کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن 3 امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

     

    3- هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

     

    تذکر : در شر۷ایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

    4- ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

     

    5- تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .

     

    6- کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

     

    7- چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج 1-1 ، 2-2 ، 4-4 و 6-6 و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

     

    8- فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

     

    9-در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

     

    10- در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

     

    11- اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

     

    12- چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد

     

    - در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار ** کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر *.

     

    14- کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

     

    تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

     

    15- فاصله بین دو کشتی از 30 به 15 دقیقه کاهش یافته است .

     

    16- فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

     

    17- کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

    18- در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود

     

     

    19- چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ایی با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده توست “ سکه ” مجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنند که شامل شرایط ذیل است:

    ** زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری 30 ثانیه خواهد بود ، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دست یابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

     

    ** در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان 30 ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد ، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید ..

  • سید علی میربزرگی
  • سید علی میربزرگی        کشتی ۱          داشگاه آزاد

    فن پیچ پیچک

    یکی از فنون قابل توجه و عالی در حالت کمر تو کمر و دست زیر بقل فن پیچ پیچک است .این فن بیشتر در کشتی فرنگی اجرا می شود ولی می توان در کشتی آزاد در حالت کمر تو کمر به طور احسن  و بدون خطر و ریسک اجرا کرد.وقتی دو حریف در مقابل هم قرار گرفته اند و دست های هر دو کشتی گیر زیر بقل هم است هر دو کشتی گیر می توانند این فن را اجرا کنند این فن که بسیار شبیه فن کول انداز است با این تفاوت که اگر فن کول انداز را به طور کامل اجرا نکنی به خاک حریف می افتی و یک امتیاز از دست می دهی ولی فن پیچ پیچک در صورت کامل نشدن فن امتیازی از دست نمی دهی.

    آموزش:

     

    1-دو کشتی گیر راست گارد در روبه روی هم و به صورت دست زیر بقل قرار گیرند.

    2-مجری فن دست راست خود را  به داخل بدن حریف پرتاب می کند .

    3-پای گارد را به طرف چپ وبیرون از بدن قرار میدهیم و پای دیگر را نیز به کنار پای راست می گذاریم به طوری که پاها جفت باشند

  • حسین محمدی
  • ۱- اجرایی شدن نسخه جدید نرم‌افزار آرنا (مسابقات) از دومین ماه میلادی سال ۲۰۲۲ به منظور ایجاد تعادل بیشتر در بالا و پایین جدول برای چینش کشتی‌گیران در دور مقدماتی

    ۲- در صورت بروز اشتباه بزرگ از سوی تیم داوری یک مسابقه، سرپرست فنی یا نماینده اتحادیه اجازه مداخله و درخواست اصلاح اشتباه صورت گرفته را از طریق مشورت یا بازبینی فیلم خواهد داشت.

    ۳- تعیین زمان مشخص برای درخواست چلنج از سوی مربیان
    الف: پنج ثانیه پس از ثبت امتیاز روی تابلو
    ب: پنج ثانیه پس از اینکه دو کشتی گیر به حالت نرمال قرار گرفتند

    ۴- تمام فرار از فن‌ها، اخطار و یک پوئن در کشتی آزاد و فرنگی جریمه خواهد داشت.
    الف: کلیه فرار از تشک‌ها در کشتی آزاد و فرنگی با اخطار و یک پوئنبه شرح ذیل جریمه خواهد داشت: (به استثنای حالت خطر)
    - فرار از تشک در حالت ایستاده که منجربه خاک در منطقه حفاظتی نشود: یک پوئن بخاطر خروج پا بعلاوه اخطار و یک پوئن به خاطر فرار از تشک و سپس ادامه مسابقه در حالت سرپا)
    - فرار از تشک در حالت ایستاده که منجربه خاک در منطقه حفاظتی شود: دو پوئن به خاطر خاک کردن به اضافه اخطار و یک پوئن به دلیل فرار از تشک و سپس ادامه مسابقه در حالت خاک

    ۵- در رده‌های سنی رشته آزاد که مسابقات آن در دو تایم دودقیقه‌ای برگزار می‌شود U15 (نونهالان) و U17 (نوجوانان) و پیشکسوتان تذکر اول حذف و در صورت لزوم اخطار کم‌کاری (پاسیو) زمان فعال ۳۰ ثانیه مستقیم درخواست شود.

    ۶- هر کشتی‌گیری که در حالت خطر حریف خود را تحت کنترل داشته باشد و حریف او با زدن روی تشک یا فریاد بدون هر دلیل مشخص یا مصدومیت واضح، داور کشتی را قطع نخواهد کرد و اگر این عمل ادامه داشته باشد داور درخواست ضربه فنی می‌نماید و رئیس تشک نیز آن را تأیید می‌کند.

    ۷- در زمان ۳۰ ثانیه (پاسیو) کشتی آزاد درصورتی‌که کشتی‌گیر فعال امتیازی را دریافت کند، ۳۰ ثانیه ادامه می‌یابد و در پایان یک امتیاز دیگر نیز به کشتی گیر فعال تعلق می‌گیرد. این ۳۰ ثانیه در صورتی لغو خواهد شد که کشتی‌گیر کم‌کار بتواند در این مدت زمان (۳۰ ثانیه) امتیازی کسب کند.

    ۸- الزام همراهی کردن حریف توسط مجری در هنگام اجرای فن در کشتی فرنگی از کتاب قانون حذف شد.

    خدا قوت و خسته نباشید استاد گرامی

    بر اساس مقررات بین‌المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف مجاز است. اما هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای حریف را به خطر بیندازد مانند گرفتن گلو ممنوع است.

     

    همچنین استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی‌گیر می‌شود و سه اخطار کشتی‌گیر را از ادامه مسابقه محروم می‌کند. در هنگام نقض شدید مقررات کشتی‌گیر را می‌توان بی‌درنگ از مسابقه اخراج کرد.

     

    مسابقات می‌بایست روی تشک کشتی که حداقل 10 متر قطر دارد برگزار شود.

    اوزان:

    دسته‌های وزنی کشتی آزاد و فرنگی یکسان است و تاکنون چندین بار تغییر کرده‌است. از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

    در رده نونهالان (۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در رده نوجوانان (۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان (۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برگزار می‌شود.

    مسابقات کشتی زنان در المپیک در چهار وزن ۴۸ کیلوگرم، ۵۵ کیلوگرم، ۶۳ کیلوگرم و ۷۲ کیلوگرم برگزار می‌شود. اما مسابقات قهرمانی جهان در هفت وزن (از ۴۴ تا ۷۲ کیلوگرم) انجام می‌شود.

    زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی

    طبق قوانین بین المللی زمان مسابقه کشتی آزاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان 4 دقیقه ای تعیین شده است . در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز مساوی شدند بلافاصله کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده طبق قانون فیلا مشخص می‌شود.

    سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. از مهمترین سبک‌های ملی و محلی کشتی می‌توان به انواع کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشاره کرد.

    تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد کشتی‌گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) برگزار می‌شود.

    نحوه برد و باخت

    1- ضربه فنی : در این حالت کشتی گیر برنده در جدول مسابقات 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت.

    2- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیاز اگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق می‌گیرد.

    3- در صورتیکه کشتی گیری حریف خود را با اختلاف کمتر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهد گرفت.

    ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

    مصدومیت و ادامه ندادن به بازی :

    حاضر نشدن به کشتی و اعمال خلاف مقررات انجام دادن موجب می شود که به برنده 4 امتیاز و بازنده 0 امتیاز داده شود.اگر کشتی گیر در مسابقه 3 اخطاره شود کشتی بلافاصله قطع و در این حالت برنده 4 امتیاز و بازنده 0 می گیرد.

    توضیح اینکه: کلیه مسابقات رسمی در هر وزن به صورت یک حذفی و طبق مقررات فیلا برگذار خواهد شد.

    مقررات جدید کشتی مصوبه فدراسیون بین المللی کشتی «فیلا» 

    • زمان رقابت های کشتی نوجوانان ۱۶ - ۱۷ سال در سه زمان ۱:۳۰ دقیقه‌ای و جوانان و بزرگسالان در سه زمان ۲ دقیقه ای با ۳۰ ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد. هر زمان دو دقیقه ای از کشتی‌ها برای خود دارای استقلال است و کشتی‌گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند، به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیاز به برگزاری زمان سوم نیست. 
    • کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ای موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن سه امتیازی شوند، بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف، برنده خواهند بود. در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند. در صورت ادامه ندادن، نتیجه آن زمان دو دقیقه ای کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد. 
    • اگر در یک زمان کشتی، اخلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد، رییس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی، دستور قطع آن را به داور وسط بدهد، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال می کند کشتی را ادامه می دهد یا خیر، در صورت ادامه ندادن، نتیجه زمان دو دقیقه ای کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد. 

    توضیح: در شرایط فینال برای ادامه کشتی سوال نخواهد شد.

    • ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سرپا در وسط تشک خواهد بود. 
    • تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند، پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران، ادامه کشتی در خاک خواهد بود. در بقیه حالات ادامه کشتی، در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور، سرپا در وسط کشتی دنبال خواهد شد. 
    • کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود، در واقع تنها ضربه فنی است که در هر زمانی روی دهد، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود. 
    • چنانچه کشتی در یک زمان دو دقیقه ای با نتایج ۱ ۱، ۲ ۲، ۴ ۴ و ۶ ۶ مساوی به اتمام برسد، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد. در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها، کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد. 
    • فرار از تشک و فرار از فن، تمارض، استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود. 
    • در هر زمان از طول کشتی، تعداد اخطارهای کشتی گیری به ۳ برسد بازنده کشتی خواهد بود، حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد. 
    • در شرایط ضربه فنی، سه اخطاره شدن، حاضرنشدن روی تشک به هر نحوی، آسیب دیدگی، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت. 
    • اجرای مکرر بارانداز و فتیله پنچ مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند. 
    • چنانچه کشتی گیری در کش وقوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتباز از دست می دهد. 
    • در مقررات جدید اخطار کم کاری (پاسیو) وجود ندارد، در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک بار تذگر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد. 
    • کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا به طور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند، خطا کاش شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهند شد. توضیح: در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدن در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده محفوظ خواهد بود. 
    • فاصله بین دو کشتی از ۳۰ به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است. 
    • فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود. 
    • کشتی گیرانی که در داخل تشک به حالت ریسک اقدام به اجرای فن می کنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند، امتیازی از دست نمی دهند، اما اگر به حالت ریسک در منطقه ران اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود. 
    • در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود. 
    • چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ای با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده از توست سکه مجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنن که شامل شرایط ذیل است: 
    1. زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری ۳۰ ثانیه خواهد بود، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دست یابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه می شود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید.
    2. در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید.
    3. در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید.
    4. در کشتی فرنگی اگر برنده توست موفق به حفت کردن دستان خود به دور کمر حریف شود، داور موظف است بلافاصله سوت آغاز کشبی را بزند، حتی اگر دستان حریف باز باشد، در واقع در این شرایط فقط برنده توست برای داور مهم است.
    5. هرگز باز شدن دست مجری یا مدافع پس از سوت داور شامل جریمه و منجر به قطع کشتی نمی شود و تمها کسب امتیاز قبل از پایان ۳۰ ثانیه تعیین شده منجر به قطع کشتی خواهد شد، اگر برنده توست نتواند تا ۳۰ ثانیه امتیازی کسب کند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهد شد.
    6. پای هر یک از کشتی گیراین در شرایط عادی در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گثیریاز تشک خارج شد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد.
    7. هر یک از کشتی گیران بدون تلاش برای اجرای فن و به صورت هول حریف را از تشک خارج کند نه تنها امتیازی دریافت نمی کند بلکه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد.
    8. در خم گیری، داور موظف است پس از گرفتن خم از سوی برنده توست و بلافاصله پس از لمس دستان مدافع با بدن وی سوت آغاز کشتی را بزند، پس از سوت اگر پای مدافع از دستان برنده توست خارج شود و یا حتی کشتی به حالت رودررو هم در بیاید دارو مجاز به قطع کشتی نیست، تنها کسب امتیاز یا پایان مدت ۳۰ ثانیه منجر به قطع کشتی خواهد بود. در واقع برنده توست ۳۰ ثانیه فرصت دارد که به هر شکلی حتی پس از خارج شدن پای حریف از دستان وی موفق به کسب امتیاز شود، در غیر این صورت با یک امتیاز و یک اخطار جریمه می شود و زمان دو دقیقه ای مسابقه به سود حریف به اتمام خواهد رسید.
    9. در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری داور مجاز به لمس کشتی گیران نیست.
    10. کشتی گیرانی که یک بار از اجرای دستور داور سرپیچی کنند (چه مدافع چه مجری) اگر برای بار دوم عمل خود را تکرار کنند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد
  • علی جاوید مطلق
  • خیلی ممنون از اطلاعات کامل و اموزش بینقص حرکات و فنون 

    کامل و فوق الاده بود تشکر از زحمات شما

    کشتی فرنگی یک ورزش رزمی است و مسابقات آن روی یک تشک گرد برپا میشود . ورزشکاران باید حرکات مختلفی را با استفاده از قسمت بالاتنه خود انجام دهند و تلاش کنند رقیب خود را ضربه فنی کنند و یا این که امتیاز کافی را برای بردن بازی کسب کنند.

     

     

     

    بسیاری معتقد هستند که کشتی فرنگی کهن ترین ورزش جهان است، زیرا باستان شناسان نقاشی هایی از انجام این ورزش را در غار ها پیدا نموده اند ، که بیانگر برگزاری مسابقه های کشتی در 3000 سال قبل از میلاد مسیح هستند. اگر بازی های المپیک امروزی برای اولین بار در سال 1896 برپا شدند، کشتی فرنگی یکی از مهمترین قسمت های برنامه مسابقه ها بود و از آن هنگام تا کنون( به جز وقفه سال 1900) این ورزش به اشکال گوناگونی ظاهر شده است.

     

     

     

    کشتی فرنگی در المپیک تنها در بخش مردان برپا میشود .

    تجهیزات برگزاری یک بازی معمول کشتی فرنگی به قرار زیر هستند:

     

     

     

    1. دوبنده

     

    دوبنده کشتی کلمه ای است که برای وصف لباس جایز کشتی فرنگی کاربرد دارد. این لباس سبک و محکم است و با انعطاف پذیری خود به ورزش‌کار کمک کند. 

     

     

     

    2. کفش های کشتی

     

    با توجه به این که ورزش کشتی فرنگی روی تشک اجرا میشود ، ورزشکاران باید از کفش های ویژه ای استفاده کنند. این کفش ها باید در هنگامی که ورزش‌کار روی سطح اسفنجی برای تعیین موقعیت خود در برابر رقیب تکان می خورد، نیروی گرفتن، انعطاف و اعتدال مناسبی را به وی ارائه دهد.

     دومین هشدار به کشتی گیر کم کار این فرصت را به حریفش میدهد که کشتی را در خاک ادامه دهد یا در سرپا یک و یک امتیاز برای رقیب در پی خواهد داشت. اگر کشتی گیری سه اخطاره شود، رقابت قطع میشود و حریفش با امتیاز ضربه فنی برنده میشود .

     

     

     

    - مسابقه ها می بایست روی تشک کشتی که حداقل ۱۰ متر قطر دارد برپا شود.

    اوزان:

     

    گروه های وزنی کشتی ازاد و فرنگی برابر است و تا به حال چند بار تغییر نموده است . از سال ۲۰۰۲ به این سو رقابت های کشتی فرنگی و ازاد در رده سنی بزرگسالان در هفت وزن ِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم، ۱۲۰ کیلوگرم برگزار میشود .

     

     

     

    در رده نونهالان( ۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در رده نوجوانان( ۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان( ۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برپا میشود .

     

     

     

    مسابقه های کشتی زنان در المپیک در چهار وزن ۴۸ کیلوگرم، ۵۵ کیلوگرم، ۶۳ کیلوگرم و ۷۲ کیلوگرم برپا میشود . ولی مسابقات قهرمانی جهان در هفت وزن( از ۴۴ تا ۷۲ کیلوگرم) انجام میشود .

     

     

     

    زمان مسابقه کشتی ازاد و فرنگی

     

    بر اساس قانون های بین المللی زمان رقابت کشتی ازاد و فرنگی برای بزرگسالان امید و جوانان یک زمان 5 دقیقه ای و برای نوجوانان یک زمان 4 دقیقه ای تعیین شده است. در صورتیکه دو کشتی گیر در وقت قانونی از نظر امتیاز متساوی شدند فورا کشتی به وقت اضافه 3 دقیقه ای کشیده خواهد شد و کشتی گیر برنده بر اساس قانون فیلا مشخص میشود .

     

     

     

    سبک های متنوعی از کشتی در کشورهای گوناگون دنیا تمرین میشود . از مهم ترین سبک های ملی و محلی کشتی میتوان به اقسام کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و هم سومو و جوجیتسو در ژاپن، سامبو در روسیه اشاره نمود .

     

     

     

    تقریبا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی ازاد را پذیرفته اند، تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی، که بیش تر در اروپای قاره ای محبوب است، گرفتن پایین کمر و استفاده از پا ممنوع است ولی در کشتی ازاد کشتی گیران اجازه همین اعمال را دارند. مسابقات این دو رشته زیرنظر فدراسیون بین المللی کشتی( فیلا) برپا میشود .

     

     

     

    روش برد و باخت

     

    1- ضربه فنی:در این وضعیت کشتی گیر تیز و برنده در جدول مسابقه ها 4 امتیاز و بازنده 0 خواهد گرفت.

     

     

     

    2- در صورتیکه کشتی گیری رقیب خود را با تفاوت 10 امتیاز ببرد به برنده 4 امتیاز و به بازنده اگر امتیاز فنی داشته باشد 1 امتیاز اگر امتیاز فنی نداشته باشد 0 امتیاز تعلق میگیرد .

     

     

     

    3- در صورتیکه کشتی گیری رقیب خود را با تفاوت کم تر از 10 امتیاز ببرد به برنده 3 امتیاز و به بازنده 1 امتیاز در جدول خواهد گرفت.

     

     

     

    ولی اگر کشتی گیر بازنده امیاز فنی نداشته باشد به برنده 3 امتیاز و بازنده 0 تعلق خواهد گرفت.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی